Få uker etter den brutale ulykken er Benjamin Forthun tilbake på toppen. Spesielt én oppsiktsvekkende detalj har vært sentral i frikjøringsprofilens comeback-plan.
For åtte uker siden lå Benjamin Forthun på sykehuset med brudd i kragebein, ribbein, rygg og nakke etter en alvorlig sykkelulykke, som ville fått de fleste til å ligge på sofaen med Netflix på repeat. Men Forthun?
Kun fem uker og tre dager etter ulykken klatret han Store Austabotntind - noe han gir et velkjent meieriprodukt mye av æren for.
– Jeg drikker opp mot to liter om dagen når jeg har brukket noe, sier Forthun.
Historien om melka stammer tilbake til barndommen, hvor han hørte en viss Andreas Håtveit snakke om kalsium og knokler. Siden den gang har Benjamin alltid tenkt at melk er redningen når noe går galt i skjelettet - og denne gangen ser det ut til at melka virkelig har gjort jobben sin.
En kjapp oppsummering av ulykken
Tilbake i slutten av juli, under en helt vanlig landeveissykkeltur, ble Forthun truffet av en Tesla i et veikryss. I løpet av få sekunder gikk han fra full kontroll til å fly over panseret på en motkommende bil. Det resulterte i en serie brukne bein: to ribbein, kragebein, et par brudd i ryggen og et i nakken.
Teslaens frontrute fikk også en solid smell da hodet hans knuste den. Da han kom til bevissthet igjen, var det klart at dette var en av de smellene som setter deg ut av spill en stund.
– Det var et vanvittig sjokk at han kjørte. Jeg rakk å bremse i ett, to sekunder og så var det smell, fortalte han til Fri Flyt etter ulykken.
Fem uker senere på toppen av Austabotntind
Med melka som sitt hemmelige våpen, har Benjamin allerede kommet seg opp på Store Austabotntind – en lang og krevende tur som de fleste ville ha vurdert som krevende med en helt frisk kropp.
Han beskriver smertene som en konstant følgesvenn, men ikke en som han lar diktere hva han gjør. Med en smerteterskel som er høyere enn snittet, har han fortsatt å utfordre seg selv.
– Jeg er jo fortsatt et godt stykke unna der jeg var før ulykken, men det er ikke sånn at jeg ikke kan gjøre ting. Jeg får gjort det meste, bare på et litt lavere nivå.
Trening, melk og en dose fysio
Når det gjelder veien tilbake, har Forthun en enkel, men effektiv tilnærming. Etter ulykken var han raskt oppe og i bevegelse. Dag tre på sykehuset var han allerede ute av sengen og begynte å gå rundt. Bergenseren sier at han ikke har fulgt alle rådene han har fått fra helsevesenet.
– Jeg forholder meg ikke så mye til leger. De er vanskelige å ha med å gjøre, kan du si. Så det beste tipset jeg har til folk, er at de må finne seg en fysio.
Vær litt lur. Ikke start sesongen uten en grundig gjennomgang av kropp, utstyr og sikkerhetsrutiner. Da blir du bare skuffet - eller skadet.
Når det gjelder fremtiden, er Benjamin fortsatt forsiktig optimist. Selv om smertene fortsatt er til stede, vet han at mye kan løses med riktig trening og en dose tålmodighet. Det eneste han fortsatt er litt usikker på, er hvordan skadene vil påvirke ham langsiktig.
– Jeg vet ikke om jeg kommer til å ha smerter i rygg og nakke i fremtiden. Det er fortsatt ganske vondt i enkelte bevegelser, men trening fikser mye.
Mentalt har ulykken kanskje satt noen spor. Etter å ha blitt "usynlig" for en bilfører, har Benjamin merket at han stoler litt mindre på andre medtrafikkanter.
– Det er jo bare uflaks, kan man si. Jeg prøver å ikke la det påvirke meg så mye, selv om jeg er litt mer usikker på folk i trafikken.
Les også: Forthun forteller mer om den brutale ulykken :
Den kjente frikjøreren fra Bergen havnet i en stygg kollisjon med bil. Skadene på sykkelen og kroppen vitner om en brutal smell.
Selv om ulykken har vært et brutalt slag, har ikke Forthun latt det stoppe ham fra å forberede seg til den kommende sesongen.
– Siden uke én har jeg vært på trening hver dag siden skaden. Høsten er jo til trening uansett før skisesongen begynner. Så det er de tingene der som står på menyen nå.
Så neste gang du ser en kar med ski på beina og en melkekartong i hånda, vet du hvem det er. Benjamin Forthun – tilbake på toppen.
Vår fotojournalist Sigurd har en sterk lidenskap for alt som involverer fart og visuelle uttrykk. Han er en ivrig frikjører og terrengsyklist, og setter alltid pris på en stor backflip – både foran og bak kameraet. Har du en idé eller et tips til en sak du tror Sigurd vil være interessert i? Send gjerne en e-post:
Lovordene hagler om den store internasjonale snøskredkonferansen som pågår i Tromsø denne uka. – En stor anerkjennelse, sier arrangør Rune Engeset fra NVE.
Allerede 22. september fikk Kristian Johansen og turkamerat Lasse Vanebo en smak av vinteren da de la ut på sesongens første topptur til Store Kjostinden i Lyngsalpene.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.