– De siste seks månedene har jeg vært daglig involvert i Skioo, sier Aksel Lund Svindal til Dagens Næringsliv.

Mobilapplikasjonen, som ble grunnlagt i 2012, har som mål å minske kø ved heiskortkjøpet og og redusere køen i heisene. Men viktigst av alt for skikjørere er det at den gjør det enklere å kjøpe heiskort på tvers av skisentre. Aksel Lund Svindal er en av flere som nå arbeider med å få applikasjonen til Norge. Allerede bruker 39 skianlegg i Sveits heiskortappen, og målet er å få den på plass i Norge innen den kommende sesongen.

Annonse

Applikasjonen gjør det også enklere for skisentrene å logge data om hvor og hvordan du kjører. Det mener daglig leder Yngve Tvedt er gull verdt.

– For skistedene er det kundeinnsikt som gjør at de kan gjøre skikjøring mer attraktivt. Er det for eksempel dårlig vær en dag, kan du sende ut et tilbud til noen kjørere om totimers kort til halv pris. Så kommer det noen den dagen likevel, sier Tvedt til avisa.

Med seg som invenstor har de blant annet Stein Erik Hagen, i tillegg til det det statlige investeringsselskapet Investinor. Det er nå spyttet inn 50 millioner kroner i applikasjonen.

Svindal, som både er aktuell med skade-comeback og Field Productions-filmen Supervention 2, sier han ikke vil være like mye tilstede nå som alpinformen er på vei tilbake.

–  Jeg kan ikke regne med å ha så mye tid til bedriften i en normal sesong, men selv om det gjør at jeg ikke er fysisk tilstede i bedriften vil nok mye gjøres gjennom mail, telefon, Slack og så videre. Jeg synes det er en bra avkobling fra idretten, sier Svindal.