Etter lanseringen av Rottefella Xplore med medfølgende skistøvler Alfa Free, har over 40 kunder opplevd samme problem med sistnevnte. Altså at pinnen på støvelen kiler seg fast, slik at det ikke går an å klikke seg inn i bindingen igjen.
Systemet fungerer som et slags motsatt tech-bindingssystem, hvor pinnene er på skoene istedenfor på bindingen. Når pinnene ikke går ut, får du altså heller ikke på deg skien.
Det var Utemagasinet som først skrev om problemet. Skitester Åsmund Galde, som også er oppsynsmann i Lom, er blant de som opplevde nettopp nettopp.
– Det var ikke mulig å få løsnet igjen. Det hadde ikke noe med at den frøs fast å gjøre. Dagen dette skjedde var det fire-fem varmegrader. Pinnen fast i en uke, og selv etter flere forsøk på å banke og lirke den ut, sier Galde til UTE.

KRØLL: Ser du hvordan oversiden av skoen folder seg foran snøringen? Det kan skape press mot foten. Legg også merke til at tåballen ikke har kontakt med skiene.
Bindingen ble lansert i fjor og er med på å tette gapet mellom topptur/randonee og fjellski. Systemet skal være mer kjørevennlig. I Fri Flyts test blir den beskrevet på følgende måte:
“Dette er ikke en rando- eller langrenns- eller telemarksbinding. Det er en fjellskibinding som inviterer deg til å utforske alt det snødekte terrenget du har rundt deg. Og ja, den har gode nedoverkvaliteter.”
For Galde bød problemet på mildt sagt stor frustrasjon. Flere har klart å banke ut pinnene igjen, men det går ikke nødvendigvis alltid.
– Men det var såpass dårlig vær at jeg ikke kunne bruke tid på det, så jeg gikk fire kilometer til fots, rimelig frustrert, sier Galde.
Selv om det er Alfa som lager støvlene, er det Rottefella som svarer for problemene. De forteller til UTE at de har fått inn over 40 kunder med denne problematikken. Det er sendt ut totalt 12.000 støvler.
– Det snakk om avvik på et lite antall sko. Men vi ser alvorlig på hvert av disse tilfellene, sier Tanja Øglænd, direktør for strategi, innovasjon og markedsføring i Rottefella.
De kommer ikke til å tilbakekalle støvlene, men sier de vil hjelpe kunder som oppsøker dem.
– Er du usikker før du legger ut på langtur, er det bare å ta kontakt med Rottefella via våre hjemmesider. Alle vil få mulighet til å sende skiskoene fraktfritt til oss. Vi har nye, oppgraderte deler som gjør at vi kan bytte pinnene raskt, som vi fortløpende sender ut igjen, sier Øglænd.