Skorpius er laget i karbonfiber og Pebax-plast, og den har to spenner og borrelås-stropp øverst. Også den øverste spennen har borrelås, og er en kombinasjon av spenne og powerstrap.
Den nederste spennen har en wire som sprer trykket over hele vrista. Skiftet mellom gå- og kjøremodus gjøres med en sideveis slå på baksiden av støvelen. Stramming i leggen og låsing er to separate operasjoner.
Verdt å merke seg er at Skorpius er kompatibel med Skitrabs TR2-binding. Dette er for øvrig testens dyreste og nest tyngste støvel.
Skorpius har godt gjennomtenkte løsninger, særlig den smarte spennen på vrista er kjekk. Så fort man har kontroll på de forskjellige plastlagene er skoa enkel å bruke, og det er lett å tilpasse spennene.
Og det er nødvendig, for støvelen oppleves som litt tight over vrista. Gåegenskapene er svært gode – denne er nesten like motstandsløs i gåutslaget som Dalbello, og skoa inspirerer til fart i motbakkene. På vei ned imponerer de med progressiv fleks, men den er samtidig relativt myk og vinkelen litt oppreist.
Det går ut over kraftoverføring til og kontroll på skiene, slik at skoa mangler litt på kjøreegenskaper. Men dette er en svært komfortabel støvel med gjennomtenkte løsninger, og derfor er den fin til lange dager i fjellet.
La Sportiva Skorpius CR er skoa for deg som vil ha en eksklusiv og komfortabel støvel som er best i motbakkene.