Denne versjonen er litt tyngre, men så har den også fått spenne i stedet for boasnøring over vrista. Denne spennen er festet i en wire som fordeler trykket. Overskallet strammes med en spenne og powerstrap med metall-lås i toppen.
Bytte mellom gå- og kjøremodus skjer som før med en spak på baksiden. Denne kan flyttes opp og ned for å endre kjørevinkelen.
Støvelen er laget i plasttypen polyamid i underskallet, karbonfiber i overskallet og sålen er i gummi.
LES OGSÅ: Test av Salomon MTN Summit Pro
Nye Atomic Backland Carbon i bruk
Atomic Backland Carbon gir et godt førsteinntrykk – støvelen er enkel i bruk med spenner som er lette å håndtere med hansker på. Begge spennene er smart fiksert også når de er åpne i oppoverbakkene. Spenna på powerstrap´en i toppen er også laget slik at den er veldig enkel å åpne og stramme. Slåen som bytter mellom gå- og kjøremodus er også svært enkel å betjene med hansker eller votter på.
Passformen oppleves som litt romslig, selv om den oppgitte lestbredden er smal. Det bidrar til både komfort og presisjon, uten at støvelen føles vond. Volumet i underskallet er med andre ord fint fordelt.
Gåutslaget føles ubegrenset, og støvelen gir ingen motstand i steget i motbakke. Ved gåing i helt flatt terreng merkes en viss motstand bakover, men det er ikke mye.
Fleksen er passe stiv – den kunne godt vært stivere for mer kraftoverføring til skiene, men samtidig er fleksen overraskende progressiv. Spenne i metall og plast på vrista bidrar til progressivitet, og er et bedre valg enn boasnøring hvis man prioriterer kjøreegenskaper foran vekt og komfort.
Ny modell: Atomic Backland Carbon UL
Samtidig oppleves støvelen som ganske lav, og det bekreftes med tommestokken: 30 centimeter er ikke veldig mye, og halvannen centimeter lavere enn en del konkurrenter. Det merkes under kjøring, men bidrar selvsagt også til å holde vekta nede.
Dette betyr også at støvelen bør matches med ski og bindinger i samme vektkategori: toppturski med midtbredde opp til 100 millimeter (og mindre) og bindinger ned mot 200 gram vil fungere fint.
Atomic Backland Carbon er et veldig vellykka kompromiss mellom kjøreegenskaper og lav vekt, med passform som vil fungere for mange. Et trygt valg for toppturutøveren som ikke helt klarer å slippe frikjøreren i seg, selv om motbakkene er mange og lange.