– Vi er helt tomme. Vi har solgt alt. Rubbel og bit. Telefonen ringer konstant, og jeg må svare på mailer fra fortvilte mennesker, sier styreleder i Vassfjellet Vinterpark, Stian Henriksen, til Fri Flyt.
På bare to dager (!) solgte de ut alle sesongkortene for den kommende sesongen. Skisenteret i Klæbu i Trondheim vil ikke si til Fri Flyt hvor mange det dreier seg om, men sier det er «flere tusen sesongkort».
– Hvorfor ikke bare selge så mange sesongkort som mulig? Hvordan kan du egentlig bli utsolgt for det?
– Det handler om at anlegget takler ikke flere mennesker. Vi har gjort sterke beregninger. Det viktigste for oss er kundeopplevelsen. Står du mer i køen enn på ski er det ikke en god opplevelse. Vi har gjort så mye undersøkelser, stått med klokke på alle heiser, og sett at så mye kø tåler anlegget. Vi har finregnet på dette, og det er et ganske avansert Excel-ark bak, sier Henriksen.
Han sier de nå jobber med en løsning hvor de kan selge sesongkort i ukedagene, hvor det er ledig kapasitet. Det er uklart hvordan denne løsningen blir prismessig. Ordinært sesongkort koster 4100 kroner.
Det var Adresseavisa som først meldte nyheten.

TOPPTUR: Flere gikk topptur i Vassfjellet da heisene ble stengt i den første smittebølgen. Foto: Bård Smestad
– Satt kunder i fokus
Vassfjellet Vinterpark har etter at idrettslaget Freidig tok over i 2018 blitt en stor suksess for skikjørere i Midt-Norge. De har blant annet satset kraftig på park og frikjøring, sistnevnte med hjelp av Robert Aaring.
I den første smittebølgen fikk de også et skred av folk som gikk topptur i anlegget, etter at Vassfjellet laget en egen trase for det da heisene var stengt.
– Hvorfor tror du Vassfjellet har blitt en suksess for folk?
– Vi har satt kunden i fokus, og hatt en tydelig strategi for hva vi skal være. Vi har «passion» for skikjøring, og det har vi jobbet med. Vi har knyttet til oss folk som Robert. Skal vi bli gode på frikjøring må vi ha med de beste folkene. Vi må engasjere dem, sier Henriksen, og fortsetter:
– Da er det enkel. Vi ligger i Norges tredje største by. Leverer du et godt produkt kommer folk.
I fjor omsatte skianlegget for 13,9 millioner kroner, og gikk i overkant av 400.000 i underskudd. Nå har de budsjettert med en vekst på 50 prosent, som Henriksen mener de kommer til å slå.
– Det er ekstremt gøy. Kort oppsummert er det gøy. Det er alltid gøy å få bekreftelser på at jobben vi gjør. Når vi investerer over 70 millioner er det fint at det er en investering som lar seg forsvare, sier Henriksen.
Kunne solgt 10.00 flere sesongkort
For fremover har Vassfjellet store planer. De vil åpne opp et stort område for frikjøring, og bygge ny stolheis. Hadde dette vært på plass nå, mener Henriksen de kunne solgt i alle fall 10.000 flere sesongkort.
Reguleringsplanen skal nå på andregangshøring. Investeringen ligger altså på rundt 70 millioner kroner.
– I den reguleringsplanen er det en utvidelse av området med dobbelt så stort areal. Vi har satt av et stort område til frikjøring. Det er 1000 ekstra parkeringsplasser i reguleringsplanen pluss stolheis. Men vi håper det ikke blir for mange rekkefølgekrav, selv om vi blant annet må utbedre veien. Hvis det ikke blir det, kan vi være klare til å bygge i 2021. Blir det mange krav, blir det 2022.
– Og da vil Vassfjellet vokse seg enda større?
– Du kan si at når vi har stolheisen og fått i gang skal vi omsette for godt over 50 millioner kroner. Det kan du sitere meg på!
– Hvordan ser det ut for åpningen i år?
– Det har kommet litt snø i toppen, så det er en god del pudder i toppen. Bård Smestad kjørte pudder i 40 cm på toppen og hadde en strålende dag. Vi trenger 5-6 dager for å få produsert og for å komme i gang. Det ser ut som det kommer en liten kuldeperiode mot helg. Vi opererer egentlig med 12. desember.