Studenter i Sogndal har sett seg nødt til å kjøpe bil for å komme seg til skianlegget. Nå har de sett seg lei, og går til kamp for å få den gamle skibussen tilbake.
STORT BEHOV: Studentene mener det er stort behov for en skibuss med faste tider i Sogndal. Fra venstre: Maria Sandvik-Ebbing, Tobias Hellstrøm Nordahl, Lea Viktoria Westli, Noah Aolmetjord-Dalland, Perle Eidal, Tuva Kloster Vikeså.
Lesetid: 6 minutter
– Det at studenter må kjøpe seg egen bil for å komme seg til skibakken blir helt feil, sier Tobias Hellstrøm Nordahl til Fri Flyt.
Det er to år siden sist skibussen gikk i Sogndal, det får særlig studentene til å reagere.
Til tross for høye drivstoffpriser, ser mange av studentene seg nødt til å ta bilen opp til skisenteret, noe som verken er billig eller særlig miljøvennlig.
Nordahl har sammen med medstudenter fra tre ulike linjer på Sogndal folkehøyskole startet en underskriftskampanje for å få på plass en skibuss fra sentrum og opp til Sogndal skisenter. Det er to år siden sist det var et sånt tilbud i bygda, skriver Sogn avis.
Daglig leder i Sogndal Skisenter, Per Odd Grevsnes, forteller at det har gått skibuss flere år tidligere. For to år siden kuttet de i dette tilbudet, fordi det ble for dyrt å drifte da folk tok bussen for lite.
Nordahl sier behovet er stort.
– Vi har allerede samlet inn over 400 underskrifter. Vi håper det kan motbevise politikerne om at det er behov for en skibuss i Sogndal, forteller Nordahl til Fri Flyt.
Kjøpte bil for å komme seg til bakken
Fredrik Schanche (21) er førsteårsstudent i Sogndal og forteller at skifasilitetene var en stor årsak til at han valgte Sogndal som studiested.
Han har selv skrevet under på kampanjen og legger ikke skjul på at han ønsker seg et bedre busstilbud fra sentrum og opp til bakken, i tillegg har han kjøpt seg bil som han skal bruke for å komme seg opp til skitrekket.
– Jeg har gått til innkjøp av en ganske billig bil, som student er det begrenset hvor mye penger man kan bruke på bil, jeg hadde nok ikke gått til innkjøp av den bilen dersom det gikk buss opp til skisenteret. Det er heller ikke den mest miljøvennlige bilen med tanke på hvor mye drivstoff den bruker, sånn sett hadde det vært bedre for både klima og lommeboken om det hadde gått buss, sier Fredrik Schanche til Fri Flyt.
Han forteller også at det koster 100 kroner for dagspass på skisenteret sin parkering, og 1400 for sesongkort på parkeringsplassen.
Kombinert med dyrt drivstoff blir dette veldig dyrt, spesielt for studenter. Schanche tror at mange er villige til å betale for bussen, dersom det lønner seg økonomisk.
Stor prisøkning
Denne vinteren har Sogndal skisenter satt opp prisene på heiskort med så mye som seks til åtte prosent i snitt. Årsaken er økte kostnader for skisenteret grunnet høye priser på strøm og drivstoff.
Selv om prisene har økt, har ikke skitilbudet forandret seg av den grunn. Dyrere priser og et dårlig kollektivtilbud til bakken får mange av studentene til å revurdere om de skal kjøpe sesongkort i år.
Daglig leder i Sogndal skisenter synes det er synd at folk synes det er for dyrt å bruke skisenteret.
– Vi risikerer å få strømregninger på 7-800 tusen mer enn i fjor, samtidig har drivstoffprisene også økt betraktelig. Derfor måtte vi også øke prisene på skikort med seks til åtte prosent i snitt. Prisen på familiekortet har økt minst, fordi vi ønsker at så mange som mulig skal ha råd til å benytte seg av skisenteret, sier Grevsnes til Sogn avis.
Han sier det er liten forskjell på prisene i Sogndal skisenter og andre skitrekk som ligger i distriktet.
– Det er klart at andre skitrekk rundt omkring i landet har mye billigere skikort. For eksempel de som ligger i nærheten av en storby. De har flere å dele kostnadene på, sier Grevsnes til lokalavisa.
Skisenteret er positive til skibuss, men mener flere må være med å dele på kostnadene om det skal være økonomisk forsvarlig. Skisenteret er blant annet eid av Sogndal kommune og Sogndal idrettslag.
– Sist det gikk buss var det i snitt to personer som tok bussen mot slutten. Da er spørsmålet om det er rett bruk av fellesskapet sine penger, forteller daglig leder Per Odd Grevsnes til Sogn avis.
Må sette opp bedre busstider
Tobias Hellstrøm Nordahl tror avgangstidene på bussen er en av årsakene til at det tidligere tilbudet med skibuss ikke ble benyttet nok.
– Man vil jo helst ha en full skidag i bakken, skianlegget er åpent fra 9-16. Da nytter det ikke med en buss som ankommer bakken klokken 11 og kjører tilbake igjen klokken 15.
I tillegg tar man vare på miljøet ved å ha en god ordning med en skibuss som folk benytter seg av istedenfor å ta bilen til bakken.
– Det er bedre å stappe femti mennesker inn i en buss, enn at alle skal kjøre egen bil, sier medstudent Maria Sandvik-Ebbing til Sogn avis.
Helt avhengig av et spleiselag
Studentene på folkehøyskolen som står bak underskriftskampanjen har troen på et samarbeid mellom flere aktører for å finne en god løsning for skibussen, folkehøyskolen er også villig til å bidra i et spleiselag for å få på plass en skibuss. De tror at tilbudet kan være populært for flere enn bare de som går på folkehøyskolen, nå har de også samlet mange underskrifter fra lokalbefolkning, samt studenter ved høyskolen i Sogndal.
Med dagens høye drivstoffpriser er det dyrt å drive buss, dersom bussbilletten er for dyr, er det heller ikke sikkert folk benytter seg av tilbudet. Derfor bør de finne en grei pris.
–Når vi ser hvor mange som signerer under på kampanjen tror vi skibuss kan bli et populært tilbud for befolkningen i bygda. Folk er nok også villig til å betale for buss, siden det er langt billigere enn å kjøre bil, sier Tobias Hellstrøm Nordahl.
Daglig leder i Sogndal skisenter forteller at det finnes et busstilbud fra sentrum nå som kalles "Laussnøekspressen", men denne bussen går kun på dager det har kommet mye snø.
– Det er ikke utenkelig å starte opp igjen med en skibuss som kjører til faste tider. Men det er ikke aktuelt for Sogndal skisenter å ta hele regningen, forteller Per Odd Grevsnes til Sogn avis.
Tobias Hellstrøm Nordahl synes det er synd at enkelte skientusiaster velger å ikke kjøpe sesongkort fordi de ikke vet hvordan de skal komme seg til bakken på en bærekraftig og økonomisk gunstig måte.
Med over 400 underskrifter, og forhåpentligvis skal de få flere, håper de å bli tatt på alvor av både kommunen og skisenteret og forhåpentligvis finne en god løsning på dagens bussproblem.
– Vi sikter høyt, jo flere underskrifter vi får, desto bedre er det, sier Nordahl.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.