På togstasjonen i Geilo står Kevin Eikrehagen og forteller om fremtidige planer. Et nytt glassbygg går over togsporene som knytter Bergen med Oslo, og vitner om at de er godt i gang i det klassiske skistedet i Hallingdal.
– Det skal investeres mye mer. Vi skal løfte denne destinasjonen tilbake i skandinaviatoppen av fjelldestinasjoner, og det kommer vi til å få til, sier daglig leder i SkiGeilo Kevin Eikrehagen.

Det er mye nytt på gang i Geilo. Satsingen gjelder for sommer såvel som vinter. Foto: Christian Nerdrum
Vinden ser ut til å blåse i riktig retning for Geilo, som har fått kjenne på sterk konkurranse fra andre skisteder i Norge i nyere tid. For noen tiår siden var Geilo blant landets absolutt hotteste skidestinasjoner.
I følge Eikrehagen er de altså på god vei tilbake.
Det er lett å skjønne at en geografisk plassering midt mellom landets største byer er et gunstig sted å være når det skal satses i en klimavennlig retning.
– Her kommer det en kabinheis, sier Eikrehagen og peker opp langs den nedlagte taubanen i Geilo fra 1954 – et symbol på begynnelsen av Geilos turisteventyr. 40 millioner passasjerer har den fraktet gjennom 57 års drift, fra Geilo Sentrum til Geilohovda.

NÆRMERE HALLINGSKARVET: Den nye taubanen vil gå inn til Havsdalen i Geilo. Foto: Christian Nerdrum
– Med den nye taubanen kan du kan gå i lakkskoene rett fra Oslo S, gå på toget, komme hit og ta kabinheisen over til høyfjellet i Havsdalen, sier Eikrehagen og impliserer dermed at det vil være marginale behov for kunnskap om ferdsel i fjellet på denne reiseruta.

LEITNER: Det er denne typen taubane som kommer på plass på Geilo. Tilsvarende Kitzbühels Fleckalmbahn (Leitner Gondelkabine KitzSki Comfortline S)
Den nye taubanen tar gjestene 1600 meter opp i fjellheimen, direkte fra Geilo Stasjon. Eikrehagen tror det nye tilbudet vil blåse liv i den gode kontakten mellom Geilo sentrum og fjellet. På kort tid vil turistene fraktes til turterreng ved roten av majestetiske Hallingskarvet, eller opp til det nye hotellet som planlegges i Havsdalen.
Modellen er av typen Leitner Ski Alpin 80, lik som Fleckalmbanen i alpedestinasjonen Kitzbühel i Østerrike. Banen frakter ti personer av gangen.
Prislappen på den nye taubanen vil være flere hundre millioner kroner. Det er SkiGeilo Utvikling AS som hovedsakelig står bak prosjektet. Målet er ferdigstillelse til taubanens 70-årsjubileum i 2024.
Sommergjester kan også glede seg over Norges nest lengste zipline, samt en sykkelsatsing i Vestlia, Geilo som inneholder flere heisbaserte sykkelløyper for ulike nivåer.
Geilo får også en ny «Høyt og lavt» klatrepark. Også den i Vestlia.
Se hele innslaget fra Geilo - når Skipatruljen til Fri Flyt besøker Geilo