Geilo reduserte sesongkortprisen fra 4995 kroner til 2600 kroner i 2016, og var dermed, sammen med Oslo Vinterpark, det eneste anlegget som satset på rimelige sesongkort.
Foran årets sesong skrur de derimot opp prisen til 3895 kroner for voksne. Kjøper du kortet før 31. oktober blir prisen 3195 kroner - en pris godt under gjennomsnittet i Norge.
I fjor økte prisene med omlag 800 kroner. I år er det liten økning på 100 kroner. Det betyr at skianlegget fremdeles er blant landets rimeligste, til tross for en oppgang på nærmere 50 prosent fra «bunnoteringen».
– Det var en strategi som kanskje ikke var helt riktig for oss, som vi nå også endrer på. Vi mener produktet vårt er verdt mer. I tillegg har vi 4500 fastboende i Hol, i tillegg til hyttene – og det er hele markedet vårt. I Oslo har de langt flere, og det er vanskelig for oss å hente de marginene med antall solgte kort. Vi kan ikke hente sesongkortholdere fra mange andre steder, sier slags- og markedssjef i Ski Geilo, Unni Forselv Nymoen Moen til Fri Flyt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Geilo-sesongkort-anlegg
ØKER PRISEN: Geilo øker prisene for andre år på rad. Foto: Kristoffer Kippernes
Fortsatt blant de billigste
Sesongkort til 3895 kroner er forøvrig lavere en gjennomsnittsprisen norske skianlegg. Til sammenligning koster en sesong i Hafjell 5750 kroner, og en sesong på Voss 5200 kroner. Eikedalen gjør forøvrig i år som Geilo i sin tid gjorde – og halverte sesongkortprisen.
Oslo Vinterpark, populært kalt Tryvann, har hele veien vært klare på at sesongkort til under 3000 kroner har vært en stor suksess – både i form av flere skidager og økt lønnsomhet for skianlegget.
– Når man selger sesongkort mister man dagskortsalget, så du må selge over dobbelt så mye om du halverer prisen. Vi er klare på at vi har et veldig godt produkt, og vi mener at det må være priset riktig, sier Nymoen Moen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Samler-heis-og-eiendom-paa-Geilo-i-ett-selskap_crop_1280
FORTSATT BILLIG: Geilo er etter oppgangen fortsatt et av landets billigste anlegg. Foto: Vegard Breie
Ikke et markedsstunt
– Noen vil da kanskje påstå at den kraftige reduksjonen var et markedsstunt?
– Det var ikke et markedsstunt, men en strategi som det var forsøkt på. Vi forsøker ulike strategier, også er det ikke alltid det blir som forventa. Det var nok litt det vi så. Økningen i antall solgte pass var lavere enn vi hadde håpet på.
Foran sesongen reduserer de forøvrig prisen noen på familiepakke for de med to barn. To voksne og to barn koster nå 11995 kroner, mens det koster 13495 kroner for de med tre barn.
I tillegg lanserer de et såkalt «Black Card» - et premiumkort til 9995 kroner. Her får fri tilgang på ski, PT-timer for teknikk og heiskort. Dermed har du ferdig preppa ski til enhver tid, og du slipper å ta med skiene frem og tilbake fra anlegget.
– Vi har veldig tro på kortet, og er veldig spente. Men jeg tror det er et godt kundegrunnlag for det. Det er mange hyttegjester i anlegget. Kjøper du et skipar annethvert år, vil dette lønne seg. Jeg tror dette vil falle i smak hos folk.