– Det er en ganske enkel endring av den kategorien vi før kalte lette toppturski. Den er nå randonee, sier Henning Reinton, ansvarlig for Fri Flyts skitester.
Ifølge Reinton har redaksjonen lenge diskutert hva som er det riktige begrepet. Selv om «topptur» har vært et godt norsk alternativ, ser de at «randonee» er begrepet mange forbinder med de smaleste og letteste skiene.
– Vi ser at mange googler randonee, og da må vi ha svar på det folk søker etter. Derfor har vi valgt å skille ut de lette og smaleste toppskiene i en egen kategori, forklarer han.
Senere i vinter slippes skitestene i kategoriene: all mountain, frikjøring, dame og pudder.
Alle de 20 nye testene finner du her!

Testet på alle føreforhold
Reinton forteller at testlaget hadde to hele uker i Oppdal i mars, hvor de traff gode forhold. I tillegg ble det en kort uke på Tyin i april.
– Skiene er testet på mange ulike føreforhold: preppa, løssnø, slusj, gjennomslagføre, fokksnø. I tillegg går Tore Meirik topptur på alle toppturskiene rett utenfor huset sitt i Oppdal, sier Reinton.
Nytt: 360-bilder
En annen nyhet i 2025 er presentasjonen av skiene. Nå får leserne mulighet til å se dem fra alle vinkler.
– Vi har laget 360-bilder av alle skiene. Det er det nærmeste du kan komme å ta på skia uten å gjøre det. Du kan snurre dem rundt og se både spennet, «topsheet» og såle. Sigurd Grimsby knakk koden på hvordan vi kunne gjøre det. Vi trodde først vi måtte bygge motorisert stativ, men dette fungerte kjempebra, sier Reinton.
Han legger til at 360-funksjonaliteten i praksis er 16 stillbilder tatt av skiene fra ulike vinkler.
Ideen om en 360-visning av skiene skal ha kommet fra Sigurd Grimsby og Fri Flyts produktsjef Anders Gulbrandsen.
– Først fant vi ut av hvordan dette kunne løses teknisk. Utfordringen var det praktiske. Vi var i ferd med støpe opp et stativ i karbonfiber. Men så kom jeg på at fiskesnor også funker. Ved å feste en opphengskrok i tuppen av skia med dobbeltsidig tape, hektet vi den fast i et fiskesnøre som vi kastet over en bjelke i fotostudio. På den måten kunne vi snurre skia rundt som vi ville, sier Grimsby.
Ganske mye lettere enn å få Endre Hals til å lage en motorisert løsning av karbon.
– 360-bildene gjør presentasjonen av testen litt mer autentisk. Før jeg begynte å jobbe i Fri Flyt, så har jeg alltid tenkt at «portrett-bildet» av skiene har vært hentet fra nettet, men disse er jo også tatt av Fri Flyt, og det er veldig mye jobb med det også, fortsetter han.
Hva kjennetegner en god ski?
Selv om det er et stort spenn mellom de aller letteste randonee-skiene og de bredeste toppturskiene, mener Reinton at de fleste i Norge klarer seg med én allsidig toppturski – gjerne rundt 95 millimeter på midten.
Sånn sett ikke helt enig i kollega Tore Meirik, som mener at 100 mm er den gylne midbredden på en toppturski: «Når er 100 millimeter er nok? Alltid. Når er det for mye? Aldri. »
– Hva kjennetegner en god toppturski?
– En god toppturski må være tillitsvekkende på ulikt føre, forutsigbar både på hardt og mykt underlag, og samtidig ikke for tung. Her har utviklingen vært formidabel de siste ti - tretten årene.

– Og hva vil du si kjennetegner en god randonee-ski?
– Det er mye av det samme som for topptur, men siden randonee-skiene er enda lettere, blir det mer utfordrende å få dem til å ligge stabilt på snøen. Tidligere føltes mange av de aller letteste modellene så ustabile at du nesten måtte «gjete» dem nedover. Det er en vanskelig ski å treffe med for produsentene.
– Har utviklingen gått like fort på randonee som på toppturski?
– Ja, absolutt. Det har vært en voldsom utvikling i de veldig lette randonee-skiene. De som tidligere føltes for lette og ustabile, kjører nå mye bedre. Du kan bruke kreftene på å ha det gøy på vei ned, samtidig som du får en lett ski til lange turer og innmarsjer.
Et unikt test-DNA
Fri Flyts skitester bygger på over 25 års erfaring og et bredt testlag.
– Det er et kollektiv av kunnskap. Mange ulike kjørere tester på forskjellige typer snø, og vi har i tillegg Endre Hals som gjør en teknisk test som er helt unik i verden. Kombinasjonen av erfaringene fra laget og de tekniske målingene gjør at vi har et unikt produkt, sier Reinton.
Skimaker Endre Hals står for en essensiell del av dette arbeidet. Med sitt egenutviklede og særegne verktøy måler han alt fra spenn og innsvingradius til setback, geometri og flex.
Hals sine detaljerte analyser gjør at Fri Flyts tallmateriale er helt sammenlignbart – på tvers av merker, modeller og årganger.
Resultatet er en database på over 1000 skimodeller, med data som strekker seg nærmere 20 år tilbake. Når du blar i Fri Flyts skitester, kan du derfor stole på at både tall og testinntrykk gir det mest helhetlige bildet av skiene – slik at du lettere finner den modellen som passer ditt bruk og nivå.


























