– Trodde vi måtte lage et motorisert stativ

Fri Flyt ruller denne uka ut vinterens første skitester – med både én ny kategori og en helt ny måte å presentere skimodellene på.

Sist oppdatert: 29. oktober 2025 kl 07.00
TESTING, TESTING: Henning Reinton (i midten), Tore Meirik (t.h.) og Espen «Sorel» Rogne gjør seg klar for en ny dag med skitesting på Oppdal. Foto: Sigurd Grimsby
TESTING, TESTING: Henning Reinton (i midten), Tore Meirik (t.h.) og Espen «Sorel» Rogne gjør seg klar for en ny dag med skitesting på Oppdal. Foto: Sigurd Grimsby
Lesetid: 5 minutter

– Det er en ganske enkel endring av den kategorien vi før kalte lette toppturski. Den er nå randonee, sier Henning Reinton, ansvarlig for Fri Flyts skitester.

Ifølge Reinton har redaksjonen lenge diskutert hva som er det riktige begrepet. Selv om «topptur» har vært et godt norsk alternativ, ser de at «randonee» er begrepet mange forbinder med de smaleste og letteste skiene.

– Vi ser at mange googler randonee, og da må vi ha svar på det folk søker etter. Derfor har vi valgt å skille ut de lette og smaleste toppskiene i en egen kategori, forklarer han.

Senere i vinter slippes skitestene i kategoriene: all mountain, frikjøring, dame og pudder.

Alle de 20 nye testene finner du her!

LES OGSÅ
topptur vinter norge
mann med røde klær som kjører ski
DAGENS PROSJEKT: Testlaget lager en plan for dagen. Foto: Sigurd Grimsby
DAGENS PROSJEKT: Testlaget lager en plan for dagen. Foto: Sigurd Grimsby

Testet på alle føreforhold

Reinton forteller at testlaget hadde to hele uker i Oppdal i mars, hvor de traff gode forhold. I tillegg ble det en kort uke på Tyin i april.

– Skiene er testet på mange ulike føreforhold: preppa, løssnø, slusj, gjennomslagføre, fokksnø. I tillegg går Tore Meirik topptur på alle toppturskiene rett utenfor huset sitt i Oppdal, sier Reinton.

Nytt: 360-bilder

 

En annen nyhet i 2025 er presentasjonen av skiene. Nå får leserne mulighet til å se dem fra alle vinkler.

– Vi har laget 360-bilder av alle skiene. Det er det nærmeste du kan komme å ta på skia uten å gjøre det. Du kan snurre dem rundt og se både spennet, «topsheet» og såle. Sigurd Grimsby knakk koden på hvordan vi kunne gjøre det. Vi trodde først vi måtte bygge motorisert stativ, men dette fungerte kjempebra, sier Reinton.

Han legger til at 360-funksjonaliteten i praksis er 16 stillbilder tatt av skiene fra ulike vinkler.

Ideen om en 360-visning av skiene skal ha kommet fra Sigurd Grimsby og Fri Flyts produktsjef Anders Gulbrandsen. 

– Først fant vi ut av hvordan dette kunne løses teknisk. Utfordringen var det praktiske. Vi var i ferd med støpe opp et stativ i karbonfiber. Men så kom jeg på at fiskesnor også funker.  Ved å feste en opphengskrok i tuppen av skia med dobbeltsidig tape, hektet vi den fast i et fiskesnøre som vi kastet over en bjelke i fotostudio. På den måten kunne vi snurre skia rundt som vi ville, sier Grimsby.  

Ganske mye lettere enn å få Endre Hals til å lage en motorisert løsning av karbon. 

– 360-bildene gjør presentasjonen av testen litt mer autentisk. Før jeg begynte å jobbe i Fri Flyt, så har jeg alltid tenkt at «portrett-bildet»  av skiene har vært hentet fra nettet, men disse er jo også tatt av Fri Flyt, og det er veldig mye jobb med det også, fortsetter han.

Hva kjennetegner en god ski?

Selv om det er et stort spenn mellom de aller letteste randonee-skiene og de bredeste toppturskiene, mener Reinton at de fleste i Norge klarer seg med én allsidig toppturski – gjerne rundt 95 millimeter på midten.

Sånn sett ikke helt enig i kollega Tore Meirik, som mener at 100 mm er den gylne midbredden på en toppturski: «Når er 100 millimeter er nok? Alltid. Når er det for mye? Aldri. »

– Hva kjennetegner en god toppturski?
– En god toppturski må være tillitsvekkende på ulikt føre, forutsigbar både på hardt og mykt underlag, og samtidig ikke for tung. Her har utviklingen vært formidabel de siste ti - tretten årene.

TY(I)N: Ida Gunleiksrud tyner et par Stockli Edge under skitesting på Tyin. Foto: Sigurd Grimsby
TY(I)N: Ida Gunleiksrud tyner et par Stockli Edge under skitesting på Tyin. Foto: Sigurd Grimsby

– Og hva vil du si kjennetegner en god randonee-ski?

– Det er mye av det samme som for topptur, men siden randonee-skiene er enda lettere, blir det mer utfordrende å få dem til å ligge stabilt på snøen. Tidligere føltes mange av de aller letteste modellene så ustabile at du nesten måtte «gjete» dem nedover. Det er en vanskelig ski å treffe med for produsentene.

– Har utviklingen gått like fort på randonee som på toppturski?
– Ja, absolutt. Det har vært en voldsom utvikling i de veldig lette randonee-skiene. De som tidligere føltes for lette og ustabile, kjører nå mye bedre. Du kan bruke kreftene på å ha det gøy på vei ned, samtidig som du får en lett ski til lange turer og innmarsjer.

Hva er viktigst for deg når du velger toppturski?

Et unikt test-DNA

Fri Flyts skitester bygger på over 25 års erfaring og et bredt testlag.

– Det er et kollektiv av kunnskap. Mange ulike kjørere tester på forskjellige typer snø, og vi har i tillegg Endre Hals som gjør en teknisk test som er helt unik i verden. Kombinasjonen av erfaringene fra laget og de tekniske målingene gjør at vi har et unikt produkt, sier Reinton.

Skimaker Endre Hals står for en essensiell del av dette arbeidet. Med sitt egenutviklede og særegne verktøy måler han alt fra spenn og innsvingradius til setback, geometri og flex.

Hals sine detaljerte analyser gjør at Fri Flyts tallmateriale er helt sammenlignbart – på tvers av merker, modeller og årganger.

Resultatet er en database på over 1000 skimodeller, med data som strekker seg nærmere 20 år tilbake. Når du blar i Fri Flyts skitester, kan du derfor stole på at både tall og testinntrykk gir det mest helhetlige bildet av skiene – slik at du lettere finner den modellen som passer ditt bruk og nivå.

Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Christian Nerdrum
Christian er en ekte Fri Flyt-er med lidenskap til et bredt spekter av aktiviteter. Mange kjenner han som en vannsportekspert, men han har også mye erfaring innen terrengsykling, frikjøring og topptur. Hadde du spurt ham i fjor, så ville han svart at wingfoiling var den nyeste aktiviteten. I år dermot: powsurf, snowboard og splitboarding. I likhet med flere av våre journalister har Christian gått Fri Flyt-skolen. Helt siden 2007.
LES OGSÅ
TOTTESKOGEN: Et av Norges mest brukte skogskjøringsområder, Totteskogen i Hemsedal, trues av utbygging. Arkivfoto: Kalle Hägglund
SKIBYGGER: Bli bedre kjent med Endre Hals og Evi i episoden. Foto: Houdini
VOLANT SPATULA V2: To entusiaster i Oppdal deler på dette spesielle skiparet. Volant Spatula var 186 cm lange, med mål 120–125–115 mm – bredest på midten. Foto: Kristoffer Kippernes
ALLSIDIGE: Toppturski med midtbredde rundt hundre millimeter er brede nok til kjøring som dette - og lette nok til at du kan gå opp sjøl. Her er skitester Henning Skjetne i aksjon på Blizzard Hustle 10. Foto: Vegard Breie
Publisert 25. september 2025 kl 10.02
Sist oppdatert 29. oktober 2025 kl 07.00
 

Relaterte artikler

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen