/ Sykkel

Whyte S-150 s

Britiske Whyte har laget mange spesielle sykler i sin historie. De siste årene har syklene deres fått et mer normalt utseende, men de er fortsatt ganske så annerledes enn flertallet av konkurrentene.

Sist oppdatert: 1. august 2019 kl 12.00
MODERNE: Britiske Whyte går i bresjen for ekstra slak styrevinkel og lange rammer. Begge deler gir superkrefter i grove utforkjøringer.
MODERNE: Britiske Whyte går i bresjen for ekstra slak styrevinkel og lange rammer. Begge deler gir superkrefter i grove utforkjøringer.
Whyte S-150 s

Pris: 32999 kroner

Vekt: 14,59 kilo

Str. testet: Large

Nett: whyte.bike

Vandring f/b: 150/150 mm

Hjulstørrelse: 29 tommer

Ramme: 6061 Alloy, SCR Aluminium Front Triangle

Gaffel: RockShox Revelation RC 29, 42 mm fremløp

Bakdemper: RockShox Deluxe R, DebonAir

Styre/styrefremspring: Whyte Custom 6061 Alu, 15mm Rise, 780mm bredt, Whyte Gravity Stem

Sete/setepinne: Whyte Custom, KS LEV-Integra senkepinne, S -125mm, M/L- 150mm XL - 175mm

Hjul og dekk: WTB ST i29 TCS 2.0 System-felger og Whyte-alu-nav, Maxxis High Roller II TR 29” x 2.3 EXO, 3C Maxx Terra, fordekk, Maxxis Rekon TR 29” x 2.4 EXO, Dual Compound, bakdekk

Drivverk: SRAM GX Eagle, 12-delt, Truvativ Descendant 6k Eagle DUB, 32T Direct Mount 170 mm krank 

Bremser: SRAM Guide T, 200/180 mm skiver

Whyte S-150 S har som navnet tilsier 150 mm vandring foran og bak. Det er ganske så standard for stisykkelkategorien. De store hjulene har også blitt normalt. Der Whyte skiller seg ut er på rammegeometrien. De har gått foran i utviklingen mot slakere styrevinkler og lange rammer. Styrerørsvinkel på 65,6 grader er omtrent lik som på Trek Slash, men Whyte-sykkelen har to centimeter lengre ramme (reach) i large enn Slash i 19,5.

Den ekstra rammelengden er kombinert med kortere stem. Avstanden mellom setet og styret er dermed omtrent den samme, mens forhjulet har blitt skjøvet fremover. Whyte-sykkelen er lav over overrøret. Dette gir god skrittklaring. Et stag mellom overrør og seterør begrenser lengden på senkepinnen. 150 mm vandring i størrelse large er uansett bra. Setepinneklemma er av den integrerte varianten. Denne holder godt på setepinnen, men en skarp kant nede i seterøret lagde stygge riper på pinnen på vår testsykkel. Truls på Flytsti understreker at dette ikke vil forekomme på sykler solgt fra han. Vår testsykkel kom rett fra England. S-150 S har en rimelig, men funksjonell utstyrspakke. Bakdemperen fra Rock Shox er av den litt enkle sorten, uten noen andre justeringsmuligheter enn lufttrykk og returdemping. Og bremsene er enklere enn på de andre.Heldigvis har Whyte-sykkelen et effektivt demperoppheng som gir godt fraspark både på grusklatringer og i tekniske kneiker i terrenget. Bakdemperen synker ikke plagsomt mye sammen i bratte klatringer og bakhjulet biter seg fast i underlaget ved at demperopphenget spenner fra. Bratt setevinkel plasserer oss godt over pedalene i de bakkene vi kan sitte på setet.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse

Relaterte artikler

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen