+ Todelt krank en fordel på grus. Testens rimeligste sykkel.
– Todelt krank mer plunder på teknisk sti. Overstyring gjør den nervøs i terrenget.
White XCP 275 Pro kommer til denne festen i en litt for gammel dress. Med testens suverent lengste styreframspring, todelt krank og kun 160mm bremseskive foran framstår antrekket som litt konservativt i selskap med de andre tre, som har større bremseskiver, halvparten så lange styreframspring og tydeligere apetitt på teknisk sti.
Les også: Slik får du mest ut av sommeren i Oslo
Etter bare en times sykling fisket vi opp et kortere styreframspring fra ryggsekken og byttet fra 110 til 60 mm. Det ga oss en mer kontant styrefølelse og bedre kontroll i røffe partier, men fjernet ikke følelsen av en sykkel som tenderer til overstyring – i en helt annen grad enn de øvrige syklene her. Wee-dekkenes doble rad med midtplasserte knaster ble mistenkt, og framdekket byttet ut for å kjenne forskjell.
Det hjalp noe – men side ved side med de tre andre er White klart mer urolig på stien. På langtur med White alene merker vi at det er fullt mulig å venne seg til den ivrige kjørefølelsen, men de tre konkurrentene føles mer som rendyrkede stisykler som ligger stødigere i sporet. White ble lansert i 2010 som XXLs eget merke, og er kjent for å levere mye utstyr for pengene, med vekt på solide komponenter framfor å jakte på hvert eneste overflødige gram.
Les også: 7 turer du bør sykle i sommer
Sammenliknet med Specialized Fuse til kun en tusenlapp mer, framstår likevel XCP 275 Pro som unødig lubben – med halvannen kilo ekstra å dra på. Utstyrsmessig går White for trygge Shimano-valg på bremser og drivverk, men vi foretrekker helt klart Specializeds TRP-bremser med 180-skive foran framfor Shimano Altus og 160mm skive på White. Den todelte kranken med 36 og 22 tenner gir deg litt tyngre gir å ta i med på flatene enn de andre her, men på sti foretrekker vi helt klart å slippe framgir: Mindre giring, bedre flyt.
Konklusjon
White har slakkere geometri enn sine rundbane-søsken fra samme merke, men føles likevel som en mer tradisjonell XC-sykkel som plutselig har fått for store sko. Testens klart mest nervøse styring er alene nok til å havne på sisteplass her.
Pris: 14 999 kr
Vekt: 14,3 kg uten pedaler
Str. testet: L
Ramme: White Aluminium
Gaffel: Rock Shox Reba RL Boost 100mm
Styre/stem: White Flat 720mm/White 110mm
Bremser: Shimano BR-M355 160/160mm
Gir/drivverk: Shimano Deore 2x10
Hjul/dekk: Vee Rubber VRB324 27,5/3.0 på Shining DB-Z50 felg
Sete/setepinne: Selle Italia XC på White setepinne