Trek Slash 8 er en iøyenfallende og lekker sykkel. Den ser dyrere ut enn den er. Aluminiumsrammen er til forveksling lik karbonrammene til Trek. Slash 8 er som alle Treks fulldempere utstyrt med den amerikanske produsentens unike demperoppheng. Stive kjedestag møter setestagene i et roterende ledd rundt bakakslingen. Dette sikrer at dempingen blir mindre påvirket av harde nedbremsinger, slik sykler med stive kjedestag og hjelpeledd et sted på setestagene gjerne kan bli.
Utstyrspakka på Slash 8 er hensiktsmessig og funksjonell. Hjulene med det høylydte baknavet med tette inngrepspunkter og de gode bremsene er høydepunkter. Treks egne Bontrager-deler forøvrig gjør alle en god figur. Også senkepinnen fungerer som den skal og gir et robust inntrykk. Vinkelen på den styremonterte bryteren oppleves dog som litt unaturlig. Vi må trykke tommelen mer nedover enn inn under styret. Dette oppleves litt klønete. De brede dekkene gjør et godt inntrykk i terrenget. De biter godt fra seg, føles myke og smidige og tåler en trøkk.
Trek-sykkelen har en flott spesiallaget bakdemper, med det Trek-konsernet kaller RE:Aktiv-teknologi. Teknologien som Trek har utviklet i samarbeid med demperspesialistene hos Penske Racing, er i følge Trek i stand til å skille raske slag fra slag som kommer tregere, og følgelig også pedalkraft fra slag fra underlaget.
I praksis opplever vi at Slash 8 både gir godt grep i motbakkene da bakhjulet villig følger underlaget, og at tråkket er solid med godt fraspark. Demperen er myk og ettergivende for små slag og takler også større steiner bra. Når farten øker nedover føles bakdemperen smidig og myk mot slagene, samtidig som vi hele tiden føler at vi har noe å sparke i fra mot når vi trenger å akselerere, pumpe eller hoppe. Bakdemperen har også en lett tilgjengelig låsebryter for de bratteste grusklatringene.
Dempergaffelen er Slash 8-sykkelens største ankepunkt. Den gode bakdemperen setter Rock Shox Yari-gaffelen i litt dårlig lys. Gaffelen oppleves som litt overveldet i høy fart, på store, tette slag. Vi eksperimenterte litt med forskjellige volumklosser (tokens) under testingen, men fikk aldri gaffelen til å føles like bra som bakdemperen.
Gaffelens begrensninger til tross, så overbeviser Trek Slash 8 med god manøvrerbarhet i slakt terreng og lav fart, samt solid presisjon og trygghet når vi gir skikkelig gass utfor. Sykkelen føles lettere enn den er og gir, med god hjelp fra de store hjulene, super flyt i både teknisk knotete terreng og i situasjoner der farten er høy og landingene og slagene harde.
Trek Slash 8 er Trek-konsernets enduro-sykkel, men den er vesentlig mer allsidig enn den definisjonen tilsier. Aluminiumsrammen oppleves på ingen måte som noe minus, men gjør derimot at Slash 8 oppleves som mye sykkel for pengene, enten du er på utkikk etter en heldags markasykkel, eller en relativt rimelig inngang til endurosporten. Sykkelen og den fine aluminiumsrammen er også et flott utgangspunkt for senere oppgraderinger.