MULIGHETENE: Hvem vel ikke ende opp med hvite flanker som dette på slutten av turen? Bilde: Jones Snowboards
Lesetid: 5 minutter
Splitboard er et snowboard som deles på langs, slik at du får to ski i stedet for ett brett til bruk for toppturer. Bindingene dreies da i lengderetningen på vei opp. Til nedturen setter du brettene sammen igjen og vrir bindingene til normal snowboard-stance.
Tredelte staver brukes til turen opp, og blir korte nok til å få plass i sekken når de ikke brukes.
Den største fordelen med et splitboard er til turen opp. Det er enklere enn truger eller bare gå rett på støvlene, slik at du turen også blir en bedre opplevelse.
Det er stor forskjell på å slippe ha ekstra vekt på ryggen, og et brett som blir som et seil i vinden.
Å gå med staver sparer du krefter, får større trygghet og bedre balanse.
Med splitboard på bena traverserer en ofte slakere i sikk-sakk-mønster oppover. Dette sparer du dessuten krefter på.
– Utviklingen på splitboard er ikke lenger like rivende som den gang det var nytt. For en forbruker er det gjerne et betryggende tegn på at ting funker som det skal, men det er fortsatt mulig å ramle i noen feller når det kommer til valg og bruk av splitboard, sier snowboardveteran David Underland.
David er svensk, men bor i Hemsedal der han har bygget opp et solid erfaringsgrunnlag på splitboard. I 2012 fikk David tildelt et wildcard til Freeride World Tour i Røldal. I dag er han med på driften av drive Tur Ute, som tilrettelegger for utendørs aktivisering av barn og voksne.
Her hjelper han oss til å forstå hva som er viktig for de som skal orientere seg mot splitboard.
Hva er det som gjør et splitboard bra?
Helt siden første gangen noen splittet et snowboard, har man også etterstrebet følelsen av å kjøre et solid-brett. Noe som bare blitt bedre og bedre.
I dag er det ikke store forskjellen på kjøreegenskapene på et godt splitboard, og et vanlig brett. Det er kanskje ikke helt oppnådd, men vane og tilpassing hos kjøreren spiller også en stor rolle for hva man kan kan like.
– Det som skiller et dyrere splitboard fra et billigere, går oftest på materialbruk og konstruksjon. De anerkjente produsentene lager bra greier. Minst like viktig er at du får satt brettet opp med skikkelige bindinger som fungerer til både opp og nedtur, sier Underland.
Fri Flyt har også laget en grundig sak om valg av snowboardutstyr hvor vi forteller deg hva du skal ha av brett, støvler og bindinger med viktige hensyn som stivhet, innsving, lengde, størrelse på sko og bindinger etc. Også for barn.
Hvis vekt er viktig for deg, så er dette også noe en ofte må betale for. Det letteste utstyret inneholder gjerne en del karbon - et materiale som er lett og stivt - men som også har en tendens til å fordyre produktet.
Sålen på et brett kan også variere og ha stor innvirkning på kvalitet og pris. Noen bruker gode racing-såler, mens noen bruker billigere varianter som ikke gir like gode opplevelser.
– Av innovative løsninger finnes det stadig flere produsenter som leverer 3D base der brettene er konkave og konvekse i nose og tail, forklarer eksperten.
Furberg snowboards har kommet med en ny idé med en slags gulvbord-løsning, der sidene på brettet passer inn i hverandre.
Mange av leverandørene har dessuten blitt flinkere til å bruke bærekraftige materialer, som resirkulert plast, mer miljøvennlig lim, droppe PVC og bruk av energiklasser.
Hva trenger man for å begynne med splitboard?
Hvis du allerede er en snowboarder, så trenger du ikke alt nytt. Du kan bruke samme støvler, klær og hjelm.
Det viktigste i tillegg til splitboard er bindinger, feller og staver.
– Som til alle turer i bratt skiterreng trenger du en basispakke eller abc-utstyr, som det ofte kalles. Sender/mottaker, spade, sonde og førstehjelp. Vil du kjøre eller gå bratt kan også is/tur-øks og stegjern være fint å ha i sekken.
Gaffa-tape og et enkelt reparasjons-kit er også fint å ha. Plaststrips har reddet turen for meg flere ganger, sier Underland som har flere brett-venner som har vært svært skeptiske til konseptet, men som nå også valgt å bruke splitboard, og vært veldig fornøyde med det, sier Underland.
Finnes det et bruktmarked for splitboard?
Det finnes ikke veldig mye brukte brett på markedet, men noe er det. Fordelen med en god investering i et splitboard, er at dette utstyret holder flere og andrehåndsverdien er god.
Dessuten sparer du penger på å ikke kjøpe heiskort.
Prisen for en full splitboard-pakke
Prisen for en full pakke varierer mellom 7000 kroner og oppover mot de dyreste på rundt 25.000 kroner.
Hva skal man ikke kjøpe?
Et brett som du ikke helt vil ha. For langt, for kort, eller en annen modell, bare fordi at det er billigere. Spar heller litt til og kjøp det du vil ha når du vel skal kjøpe. Da blir opplevelsen også mye bedre.
– Klassisk at man kjøper eller tester et brett som ikke passer, eller som ikke er innstilt til sin egen stance og kjørestil. Hvis ikke dette er på plass er sjansen for en dårlig opplevelse også stor.
Splitboard er som andre brett ikke bare et brett, men bør tilpasses enhver kjører og kjørestil. Men det bør også passe forhold og hva du helst vil kjøre. Surfe pudder, skogskjøring, brattkjøring eller ekspedisjoner, sier Underland.
Hvor langt splitboard skal du velge?
Hvis du vet hva du liker, så går du for samme lengde på splitboardet. Hvis du er i tvil på lengde, så kan du få gode råde til lengde på snowboard i denne saken.
– Jeg anbefaler at man kjøper noe som ligner på det man er vant til fra før. Derfor bruker jeg også samme modell i solid og split. Dette gjør forskjellen liten, og valget av «våpen» står ikke på kjøreegenskapene, sier Underland.
Sett sammen brettet hjemme før turen
Prøv utstyret hjemme før du legger ut på tur. Ta fra og sett det sammen.
Det kan også være lurt med noen runder i heisen for å få noen høydemeters kjøring på det nye brettet og kjøre seg inn, samt gjøre finjusteringer på brett og bindinger. Da er man også bedre rustet for en fin opplevelse på tur.
Andre tips for å unngå bomtur?
Sjekk skruer, bindinger og brett før tur. Bruk lock-tight etter tilpassing av bindinger.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.