Verste skredsesong på lenge: – Håper vi ikke må skrive en slik rapport neste år

Ni personer døde i forbindelse med ferdsel på ski i fjellet i 2018/2019 – det verste tallet på flere år. Nå har NVE oppsummert ulykkene i en omfattende skredrapport.

Sist oppdatert 28. oktober 2019 kl 14.56
NY RAPPORT: Årets skredsesong er oppsummert i en ny rapport fra NVE. Jostein Aasen (bildet) har skrevet rapporten, med hjelp fra blant annet Espen Nordahl. Foto: Sigri Sandberg
NY RAPPORT: Årets skredsesong er oppsummert i en ny rapport fra NVE. Jostein Aasen (bildet) har skrevet rapporten, med hjelp fra blant annet Espen Nordahl. Foto: Sigri Sandberg

– Jeg håper virkelig ikke vi må lage en slik rapport til neste år. At det ikke blir nødvendig, sier tindevegleder og snøskredvarsler i NVE, Jostein Aasen til Fri Flyt.

Mandag publiserte han en 29 sider lang skredrapport som oppsummerer snøskredsesongen 2018/2019 – som står som et dystert år historisk. Ni personer omkom i forbindelse med ferdsel på ski i fjellet.

Seks på grunn av snøskred, og tre på grunn av skavlbrudd. Bak tallene hører det med til historien at fire av de omkomne var involvert i den tragiske skredulykken i Tamok. Det er totalt tre hendelser i 2018/2019 som omhandler skiløpere i fjellet. 

Skavlbrudd og vedvarende svake lag

Aasen trekker frem to hovedpoenger fra rapporten. Det ene er skavlbrudd, som stod for tre av dødsfallene, og det andre er vedvarende svake lag. Skavlbrudd har de siste 11 årene stått for 13 % av dødsulykkene. Aasen er derfor klar i sitt råd rundt skavlproblematikken. 

– Man kan si mye om det, men det er et veldig konkret råd er at man ikke skal ut på skavler. Enkelt og greit. Om det er lett å forholde seg til er noe annet, men det er det man må gjøre.

Det andre viktige poenget er vedvarende svake lag, med rim og kantkornet snø.

 – Det viser bare det som vi vet fra før; det er utrolig krevende å gjøre gode vurderinger for ferdsel i skredterreng hvis det er vedvarende svake. Hvis det i tillegg er krevende terreng er det utrolig vanskelig å gjøre vurderingene. Man må vite at man er i stand til å gjøre gode vurderinger, og i slikt terreng er ofte svaret på om du bør oppholde deg der nei, sier Aasen.

SKAVLBRUDD: Tre av de omkomne i 2018/2019 omkom på grunn av skavlbrudd. Her illustrert med en skavl i Romsdalen. Foto: Tore Meirik
SKAVLBRUDD: Tre av de omkomne i 2018/2019 omkom på grunn av skavlbrudd. Her illustrert med en skavl i Romsdalen. Foto: Tore Meirik

Jobber med turister

– I mange av ulykkene var det turister involvert. Hvordan jobber dere med å redusere antallet utenlandske skikjørere som omkommer?

– Det er det helt klart. Det har også vært fokuset til Varsom de siste årene. Det er ikke noe nytt at utledninger er høyt representert i ulykker. Det er jo også mer utfordrende å jobbe med. Mange i Europa har allerede et bevisst forhold til skredvarsling, og det bør være naturlig å oppsøke det også i Norge. Det gjør nok mange også. Men vi gjør tiltak, spesielt for å nå de på flyplassene når de kommer og på aktuelle overnattingssteder. Vi fortsetter med tiltakene, og fortsetter å jobbe med det.

– Er det noen lyspunkter i rapporten som dere tar med videre?

– Det er vanskelig å si noe positivt når det er snakk om så mange dødsulykker. Det man kan trekke frem er at skikjørerne har brukt kameratredningsutstyr (skredutstyr, red.anm.). Men det er likevel viktig at det ikke blir noen hvilepute. Det viktigste er alltid å gjøre gode og bevisste vurderinger.

Denne uken starter også Skredkonferansen på Voss. Der blir rapporten gjort rede for i korte trekk av Aasen. Hele rapporten kan leses her.

Dette sier rapporten om skredulykkene

  • De fleste ulykkene skjedde i komplekst, skredutsatt terreng og i terrengfeller. Den vanligste skredårsaken er vedvarende svake lag

  • To av ulykkene skjedde utenfor de faste varslingsregionene, den ene i region Heiane (som nå har varsling) og den andre var skavlbrudd på Svalbard.

  • Alle ulykkene skyldes at de som ble tatt av skredet selv eller en i gruppen de gikk med utløste skredet

  • At 69 personer ble tatt av skred i fjor er marginalt høyere enn gjennomsnittet (61) for de siste fem årene

Publisert 28. oktober 2019 kl 14.56
Sist oppdatert 28. oktober 2019 kl 14.56
annonse
Relaterte artikler
renne med snøskred
Raste ned 600 høydemeter ned

Tatt i snøskred i Vestrenna på Kirketaket

skikjøring
Økende snøskredfare i Jotunheimen og Nord-Norge

Økende snøskredfare i Jotunheimen og Nord-Norge

snøskred på rundt fjell
Lågare faregrader i heile Noreg

Mot tryggare og meir stabile skredforhold

snøskred bratthet faregrad
Slik gjenkjenner du farene

Her går det oftere snøskred

helikopter over snøkledt fjell
Redningsaksjon på Sunnmøre

Advarer mot utglidning på hardt føre

annonse
snøskred
Fraråder ferdsel i skredterreng

Uforutsigbare skredforhold i Jotunheimen og Sogn

snøskred
– Nære på at det gikk skikkelig galt

Stort snøskred ved Rauddalstindane i Jotunheimen

IKKE PÅSKEKYLLING:  Deler av Sør-Norge sliter (fortsatt) med et rimlag, som enda ikke har stabilisert seg. Foto: Varsom
En høytid med skummelt rimlag

Daglige oppdateringer fra Varsom i påsken

bilde av rim
Etterlengtet påfyll av snø gir økt faregrad mot helgen

Rim skaper nye skredproblemer

to grupper på skitur i fjellet
Guidemøter, ny app, mer informasjon og flere observasjoner

Nye tiltak mot skredulykker i Troms

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen