Så, hva kjøpte nordmenn mest av i november?
Nettbutikken Fjellsport er raske med å svare:
Tydelig trend
– Folk gikk omtrent like bananas i år som i fjor gjennom november måned. Siden vi fikk én dag til etter Black Friday, ble ordreinngangen naturlig nok høyere. For Fjellsport.no gikk det cirka 10 prosent opp, som vi er fornøyde med, forteller Frode Carm, som er daglig leder i Fjellsport.
En tydelig utvikling gjennom hele året, og spesielt i november, er salget av sportsklokker.
– Her har vi en god vekst, med rundt 40 prosent, forteller Carm.
I tillegg øker kategoriene telt, ryggsekker og ski litt. Innen hodelykter har veksten vært på over 40 prosent sammenlignet med i fjor.
– Kanskje som en konsekvens av fravær av hvitt på bakken, sier han.
Fjellski trumfer langrenn
Når det gjelder skiutstyr, tyder salget hos Fjellsport på at folk planlegger lengre turer i fjellet denne vinteren.
– Vi har solgt omtrent 200 flere par fjellski i år enn i november 2024. Bakkeski øker en del, men fra lave tall. Topptur, frikjøring og all mountain holder seg samlet omtrent likt som i fjor. Langrenn, inkludert felleski, går litt tilbake, sier Carm.
Mildværet merkes
Heller ikke hos Braa Sport, som har både fysisk butikk og nettbutikk, står langrennssalget spesielt sterkt hittil i 2025.
– Fjoråret var godt, mye takket være en solid vinter i 2023. Men mildvær påvirker skisalget betydelig, og det slår nå negativt ut både for langrenn, alpint og randonnée, sier daglig leder Anders Baardseth.
Trond Evald Hansen, leder i Norsk Sportbransjeforening har ikke tallene for november klare heennå, men ser noen tydelige mønstre basert på butikkene han snakker med.
– Løpsbølgen er voldsom. Ringrever i bransjen bekrefter at man aldri har opplevd maken. Markedet virker nærmest umettelig. Den store vinneren er Löplabbet, men alle som er gode på løpsutstyr er fornøyde.
Friluftskategorien står også sterkt, samtidig er det litt ujevnt fra sted til sted:
– Været har enorm betydning for vintersportsalget. Noen selger veldig godt, andre ligger litt bak. Salget av skalljakker, tursko, turbukser og ull i alle former er godt. Sportsbransjen venter bare på snøen. Særlig på sentrale Østlandet, som er motoren i markedet. Heldigvis er det fine forhold i fjellene, og Midt- og Nord-Norge har fått en strålende start på vinteren. Der selger butikkene godt av alle typer vintersportsutstyr, sier Hansen.
Vinnerne og taperne
Ifølge Vipps, så er det kategoriene elektronikk, planter og bøker som er de kategoriene som vokser raskt i år, mens nedgangen skjer i kategorier som møbler og belysning, kosmetikk og toalettsaker og fottøy.
Trond Evald Hansen bekrefter at svartuka er en viktig periode for sportsbransjen.
– Det er det ingen tvil om. Når det er sagt, så er det veldig mange gode muligheter for å gjøre gode kjøp i sportsbransjen hele året. Den tøffe konkurransen i bransjen sørger for nettopp det – man må være svært konkurransedyktig på pris og produkt for å henge med, sier han.
LES OGSÅ

Dette er et åpent klagebrev til alle smartinger der ute som tror de kan få blodpris for brukt ski- og sportsutstyr på finn.no. De som tror at hver eneste hanske, ryggsekk, klatresele og skistav fortjener et slags evig liv til veiledende ny-pris-paris.

Skal du gjøre toppturen eller skidagen mest mulig bærekraftig må du først og fremst ta en pust i bakken når du avgjør hvordan du kommer deg til fjellet.

Fri Flyt tester skiutstyr gjennom hele sesongen. Hold deg oppdatert om støvler, klær og annet utstyr til skikjøring.