Carvingski er alpinskiene som gjør en tidlig morgen i en nypreparert bakke til vinterens høydepunkt. Fri Flyt tester bakkeski for for den ivrige hobbyalpinisten - her er sju av vinterens nye modeller carving ski.
PÅ SKJÆR: Ida Gunleiksrud skjærer buer i Vangslia i Oppdal under testen av carvingski for sesongen 2023/ 24. Foto: Martin Innerdal Dalen
Det presise kantgrepet, responsen og g-kreftene du opplever på en mer eller mindre racing-aktig carvingski er vanedannende.
Uansett hvor mye du foretrekker offpistkjøring og toppturer, alle som bruker mange helger i året i et skianlegg burde ha et par spesialiserte bakkeski. Ganske enkelt fordi det sikrer skigleden også de dagene det ikke er pudder.
Se vår test av nye carvingski for skjærende svinger i bakken:
Salomon S Max 12: Rolig, stabil og vellykka ski med variert svingradius
Så er spørsmålet hva slags bakkeski du skal ha. Lynkjappe racing slalåmski med svingradius på 13 meter er foretrukket av mange, og de litt mer langsvingte storslalåmskiene med radius på 30 meter er redskapen for alpinsportens grunnøvelse.
Men starter du med blanke ark, kan det være greit å starte med en mellomting. Fri Flyts tester har ski med svingradius mellom 15 og 20 meter, et godt kompromiss for den som ikke skal konkurrere, men nyte opplevelsen av gode svinger.
SKJÆRER SEG: Ida Hilde Gunleiksrud setter fart med Nordica Doberman under teste av carvingski for sesongen 2022/ 23. Foto: Anki Grøthe
Alle som lager racingski lager en eller annen slik variant. Sammenlignet med en slalåmski er de rundt 10 centimeter lengre, litt mindre innsvingte og føles roligere. Sammenlignet med storslalåmski er de vesentlig lettere å få i gang, de krever på ingen måte den samme farten og kantingen for å komme på skjær.
Fri Flyt har tidligere år kåret Fischer The Curv GT til testvinner to ganger. Dette er ski som er svært kontante, med et aggressivt kantgrep for den vil trøkke til. I fjorårets test var den litt mer frikjøringspregede Völkl Deacon Master 76 hakk i hæl. Det er bunnsolid valg for den fartsglade, og litt ekstra bredde på midten gjør at får ekstra flyt når favorittbakken blir oppkjørt utover lørdag ettermiddag, mens du vil kjøre på til heisen stanser.
TESTING: Ida Hilde Gunleiksrud tester bakkeski i Wyllerløypa på senvinteren 2022. Foto: Anki Grøthe
Du kan selvsagt kjøre både klubbmesterskap og påskerenn med dem, men det er den gode svingopplevelsen i bakken som er prioritert, ikke kampen om hundredeler.
Mens alt fra klatreutstyrsprodusenter til kompisgjenger har laget egne serier med toppturski og frikjøringsski, er det de klassiske alpinmerkene som dominerer denne carving-kategorien. Østerrikske Blizzard Thunderbird R15 er en kjapp og lettkjørt favoritt fra årets test, mens sveitsiske Stöckli Laser AR overbeviserte i 2021 med sin smidighet og anvendelighet.
TESTKJØRERE: Ida Gunleiksrud, Espen Rogne og Sondre Lindkjølen under ski-testing på Geilo.
Konstruksjoner med metallforsterkning er en obligatorisk del av oppskriften på slike carvingski og konstruksjonene ligner racingski: To lag med aluminium, gjerne med merkenavnet Titanal, sørger for demping og forsterket kantgrep. Lav vekt er ikke prioritert, tvert imot.
Disse skiene har også en ekstra plate under bindingen. Den bidrar med stivhet, demping og ekstra vekt, i tillegg til at den løfter støvelen opp, slik at du er sikker på at ikke støvelen subber ned i snøen når du kanter for fullt.
Også i denne kategorien er det forskjeller, selvsagt. Noen av modellene ligger ganske nær opp til rene racingski i egenskaper og følelse, andre heller mer mot det produsentene kaller all mountain, frikjøringsski med bakkeegenskaper.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.