Lette randoneeski gir deg både morsommere og lettere oppstigning, i tillegg til god nedkjøring. Her er gode grunner til å velge rando racingski - og tips til hvilke du velger.
LETT: Artikkelens turutstyr for dagene da skaren bærer og toppen er langt unna. Foto: Erlend Sande
Lesetid: 6 minutter
Mine letteste randoski kom til meg i posten en høstdag for noen år siden. Jeg hadde glemte hele greia. Det var de velbrukte utleieskiene til Romsdal Randoneeklubb som skulle selges rimelig, og i et svakt øyeblikk hadde jeg takket tja til tilbudet fra klubblegenden Ola Hovdenak.
Siden har de stått klare i boden.
Tanken var å ha dem til treningsturer i kombinasjon med mine letteste støvler. Men de ble ikke mye brukt.
Når sant skal sies foretrekker jeg 10 av 10 ganger både joggeturer og langrenn framfor å traske opp en kunstsnøbakke med feller. Den superlette riggen ble stort sett nedprioritert hver gang skiboksen ble pakket og familien skulle til fjells.
I ettertid føles det nesten absurd at ikke mine Dynafit PDG i lengde 160 ble skikkelig kalt til innsats før den en vakker vårdag i 2021. Været var strålende, skiføret mer tvilsomt og jeg var seint ute da jeg manøvrerte meg inn blant teslaer og bobiler langs Tindevegen.
En vårtur på Ringstind måtte være perfekt for det letteste av utstyr. Siden jeg kom alene, bestemte jeg tempoet selv. Med godt driv kunne jeg få med meg både Store og Midtre Ringstind.
Joda.
Det var ikke noe problem å ta det første bratthenget i et jafs og aldri har de flate kilometerne inn Ringsdalen gått greiere.
Dette var som ventet.
Den store åpenbaringen var den bratte og isete oppstigningen mot breen. Selv om fellene ikke var nye og av typen uten feste bak, gav de spikerfeste. Å vippe skien rundt i en kick-turn gikk også mye lettere enn med noen ski jeg har prøvd før.
Skarejernene ble liggende i sekken. Det ble også vannflaska og matpakka. Jeg hadde nok med å jafse til meg høydemeter.
Opp mot den karakteristiske toppen av Ringstind, var det 1. maitog. Det var ikke det at jeg tok igjen så mange. Men jeg kunne uanstrengt beholde skiene på nesten helt til topps, før jeg tok dem i hendene de siste meterne mot toppen.
Det er vel unødvendig å si at disse topper min liste over ski som egner seg til å bære.
I det hele tatt skulle det bare mangle at slike tannpirkere funker i motbakke på skareføre.
Men så var det å komme seg ned.
Jeg hadde gitt meg den utfordringen at de første svingene skulle settes i det isete henget fra toppen av Store Ringstind.
Det var ikke ille. En slik smal ski er lett å kante, og det er enda enklere å hoppe rundt. De er også stive nok til at det er grei støtte.
Nedover var det gjennomslagsføre, som jeg ikke er sikker på om ville vært noe enklere på bredere og lengre ski. Men ok, de var ikke på sitt beste her.
Jeg siktet meg inn på et brattere parti der sola hadde fått skikkelig tak, og her var det morsomt å kjøre kjappe svinger. På fast skareføre uten gjennomslag, svinger de fint, selv om høy fart er litt ekstra spennende på så korte ski.
Det ble nye varianter av gjennomslagsføre, som krevde nye tilpasninger av teknikk og fart. Å bare dundre gjennom med fart og kraft, framstod ikke som noen aktuell løsning med dette utstyret.
Men alt i alt overrasket racingskiene positivt også nedover. Det var ikke noe problem å holde både balanse og skiglede på svært vekslende føre. Hadde det vært pudder, ville jeg savnet bredere ski, men ikke på en dag som dette. Skal du ha ett par toppturski, vil jeg fremdeles ikke anbefale disse, men for de som uansett har flere par, er det fem grunner til at du bør innlemme et par slike i stallen:
De gjør generelt oppstigningen lettere og morsommere. Det gjør igjen dørstokkmila kortere for å komme seg ut på tur.
De er oppsiktsvekkende gode i bratte stigninger der du må traversere og gjøre kick-turns. Det gjelder også sammenlignet med «vanlige» lette toppturski med midtbredde rundt 80-90 mm.
De er mye lettere å få med seg når du fester ski på sekken eller bærer dem i hendene. Det kan øke kapasiteten din til turer utenfor toppsesongen, og det kan gjøre det mulig å sykle eller gå til starten av turen.
De er pålitelige til kjøring på hard og bratt snø.
De er skikkelig artige å kjøre på fint vårføre, der sola har smeltet det øverste skarelaget. Da kan du nyte kvikk respons og leken sving-følelse.
Skitrab Gara
Gara er et velkjent modellnavn men dette er en helt ny treningsski fra Skitrab, noen få gram tyngre, men flere rusen rimeligere enn toppmodellen.
Skitrab er markedsleder i de italienske alpene, der interessen for superlett toppturutstyr er aller størst. Årets skilinje har fått ny geometri som skal gjøre kjøreegenskapene enda bedre.
Mål 92-64-79
Lengder 155, 162 169
9999 kroner
Völkl Rise Up 82
Om du vil ha en lett ski, men ikke tar skrittet helt til racing, kan du velge en med midtbredde rundt 80 millimeter. Alle toppturmerkene har slike modeller, Völkl er mer treffsikre enn de fleste. Rise Up 82 veier drøye kiloen og har trekjerne, rocker og mulighet for ferdig tilskåret fell.
125-82-104
Lengder 156,163,170,177
5999 kroner
Fischer Transalp RC
Fischer har en rendyrket konkurranseski i sin Transalp-serie. Østerrikerne byr på Air Tec trekjerne med utfreste kanaler og titanalforsterkning. Skien blir levert med Fischer Race Fix-systemet, for hurtig avtaking av fell i både trening og konkurranse.
96-65-78
151, 161
Pris ikke oppgitt
Dynafit Mezzalama
Mezzalama er Dynafits treningsski for 2022. Den har samme mål som konkurranseskien DNA, men er rundt 100 gram tyngre og skal være mykere og mer tilgivende å kjøre på. Kjernen av paulownia-tre er forsterket med glassfiber. Dynafit har egne feller og dessuten en ny sko med navnet Mewzzalama som matcher denne skien.
94-64-79
153, 162 cm
7099 kroner
Movement Race Pro 77
Sveitsiske Movement har en hel serie superlettvektere med ulike bredder og lengder, fra de rene konkurranseskiene Race Pro 66 (151 for damer og 161 for herre) og opp til Race Pro 85 med midtbredde 85 millimeter og lengde opp til 177 cm. Midt i serien finnes Race Pro 77, der du kan få litt mer flyt i nedkjøringene med en vekt på 860 gram per ski.
115-77-96
152,160,168,174
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.