Fri Flyt har testet kommende sesongs toppturski grundig både i motbakke og nedkjøring. Skiene ble prøvd på alt fra knallhard morgenbakke og sløsj i Tyin til nydelig pudder i Oppdal.
– Alle disse skiene er testa med gåing i motbakke. Tidvis ganske tungt med så store ski, men det gir ei herlig nedkjøring, sier skitester og journalist i Fri Flyt, Tore Meirik i videoen over.
I videoen trekker Meirik frem flere interessante modeller blant årets toppturski. Hagan Boost 105 får skryt for å være både rimelig og ha gode kjøreegenskaper, mens Black Diamond Helio Carbon 102 kommer fra en skiserie som ofte har gjort det bra i testene.
En spennende ski i årets test er 4FRNT Nevar, signert Erik Hjorleifson. I tillegg har vi et svensk innslag med Extrem Drifter 102 – lekne og tøffe, laget i Sverige.
– 4FRNT Nevar med god margin de tyngste skiene vi har testa i årets toppturtest. Men har noen helt spesielle kjøreegenskaper. Det her er enorme pudderski, avslører Meirik.
Den nye Dynafit Tigard-serien er også representert med både 107- og 97-varianten, som Meirik beskriver som gode kjøreorienterte toppturski som ikke veier så mye.
Slik har vi testet
Testingen foregikk både i Oppdal og på Tyin-Filefjell, hvor skiene ble prøvd på varierte forhold.
Meirik har brukt hele sesongen på å samle timer og høydemeter på alle modellene:
– Jeg får tilgang til neste sesongs toppturski i midten av februar, og begynner umiddelbart å gå toppturer med de. Jeg er glup nok til å ha bosatt meg et sted hvor jeg kan gå toppturer fra utgangsdøra mi, så jeg får testet ski på en 600-høydemeters tur hver dag, sier Meirik.
Lignende ruter hver dag gjør det enklere å kjenne forskjellene mellom modellene.
– I helgene bruker jeg de på lengre toppturer, slik at når testlaget samles senere på vinteren har jeg gått mange turer med alle skiene. Gjennom et par intense testuker med både heisbasert kjøring og toppturer får vi herja grundig med alle skiene før de leveres til Endre for målinger når skisesongen er over, forteller han.










