/ Skitest

Dette måler vi i skitesten

Her kan du se hvordan vi måler skitestene.

Sist oppdatert: 17. desember 2019 kl 10.25
SKITEST: I denne saken ser du hva vi måler når vi tester ski. Her er Fri Flyt-redaktør Henning Reinton med skien Völkl Revolt 121. Foto: Kristoffer H. Kippernes
SKITEST: I denne saken ser du hva vi måler når vi tester ski. Her er Fri Flyt-redaktør Henning Reinton med skien Völkl Revolt 121. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter

Fri Flyts skitest-katalog består nå av mer enn 600 modeller med ski. Vi har kanskje verdens grundigste tester av ski, med data som strekker seg over 10 år. Her ser du hva vi måler på hver ski, og hvordan - slik at du kan ta et best mulig valg når du skal velge dine nye ski.

Geometri: Her oppgir vi total-lengde, sålelengde og breddemål, Vi har også målt spenn og målt formen og høyden på rocker og tupp. Vi har gjort våre egne målinger, slik at alle tall er sammenlignbare. I enkelte tilfeller kan dette avvike noe fra det fabrikken oppgir.

Innsvingradius: Med et instrument måler vi radiusen på skia med et instrument på 6 soner (tre på hver side av skia) og regner ut et snitt. Kortere radius gir mere innsving og en ski som svinger lettere.

Skitester Endre Hals måler ski
MÅLES: I tillegg til å testes på snø gjøres det også grundige måler av skien. Foto: Tore Meirik

Setback: Alle ski har et smaleste punkt. Setback er avstanden fra midten av skia til dette punktet, hvor høyre og venstre del av skia har parallelle skjær. Langt setback gir en lang framski med bred tupp og en tilsvarende mindre bakski. Mange mener det gir en forutsigbar og fartsstabil ski. Kort setback gir mer balanse mellom fram- og bakski, bedre egenskaper når du skal hoppe og rotere.Vi har målt setbacket og antyder det med to streker på venstre side av skia.

På snø: Her finner du en sammenfatning av testkjørernes rapporter. Testlaget består av dyktige skikjørere med lang erfaring. De har som jobb å skille virkelige godski fra de mer gjennomsnittlige og er uten bindinger til merker og leverandører. Men du velger selvsagt selv hvor mye vekt du vil legge på konklusjonene.

Spenn: Vi måler høyden og spennet i radius, og oppgir det i teksten når det er relevant.

SFI (Ski Flex Index): Denne tallrekka forteller om stivheten. Hvert tall tilsvarer et sted på skia, fra baktuppen til framtuppen. Verdien 5 tilsvarer gjennomsnittet for denne delen av skia for denne lengden ski. Lavere tall betyr mykere ski, høyere betyr stivere. Skalaen går fra 0 til uendelig, ski kan i teorien gi null motstand mot bøying (det laveste til nå er 1) og den kan være uendelig stiv. 99% av alle ski-segmenter vil ligge mellom 2 og 9. Fargeskalaen går fra lys gul (myk) til mørkerød
(stiv).

To par ski testes.
FLERE SKI: Fri Flyt tester skiene i grupper - og tester hver sesong flere titalls ski. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Produsert: Made in ?. Her kan du se hvilket land skia er produsert i. Ikke la deg lure av «designed in» eller «inspired by». Rett skal være rett.

  1. Vekt: Vi veier begge skia og regner ut gjennomsnittet av vekta, men vekta oppgis som vekt på ei ski.

  2. Egenvekt: Se gjerne på vekta i forhold til arealet, for å få et bilde av hvor tung konstruksjonen er.

  3. Lengder: Vi gjør selvsagt våre egne målinger av lengder, og testskias nøyaktige lengde ser du under geometri. Lengden produsenten oppgir står til høyre for skimodellen.

  4. Poeng: Til slutt har vi summert testkjørernes poeng for de viktigste egenskapene. Flyt sier seg selv, mens fart måles ut fra de to parameterne fartsstabilitet og absorbsjon. Svingegenskapene baseres på svingvillighet og kantgrep. Til slutt gir vi poeng for helhetsinntrykk. Skalaen går fra 1 til 10.

Publisert 17. desember 2019 kl 10.25
Sist oppdatert 17. desember 2019 kl 10.25

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen