/ Rauland

Krise for Raulandsfjell: – Må finne en ny løsning før neste sesong

Skianlegget i Telemark varsler krise foran neste skisesong, og ser etter løsninger som kan redde det populære frikjøringsparadiset.

Sist oppdatert 20. november 2019 kl 09.41
LØSNING FOR RAULANDSFJELL?: Det populære frikjøringsanlegget i Telemark må få en ny løsning på plass foran neste sesong. Foto: Erlend Sande
LØSNING FOR RAULANDSFJELL?: Det populære frikjøringsanlegget i Telemark må få en ny løsning på plass foran neste sesong. Foto: Erlend Sande

– Det er frustrerende, dette. Vi vet at anlegget er populært, men vi klarer ikke å hente inn penger. Vi har prøvd mange muligheter gjennom årene, sier styreleder, og majoritetseier Ivar Magnesen til Fri Flyt.

De siste årene har vært mildt sagt utfordrende for Raulandsfjell Alpinsenter. Selv om det blir drift i skiheisen i år, er eier Ivar Magnesen svært usikker på om det vil være mulig i 2021. Nå innkaller han til allmøte 28. november for å finne løsninger for skisenteret.

– Vi er egentlig interessert i alle løsninger. Men vi ser for oss at det kommer noen nye eiere på banen som kan bygge ut området, og ser fordelen i et alpinsenter der. Ellers er vi egentlig åpne for alle slags løsninger, som for eksempel crowdfunding. 

FRIKJØRING: Raulandsfjell tilbyr god frikjøring når det er rikelig med snø. Foto: Magnus Tjønn
FRIKJØRING: Raulandsfjell tilbyr god frikjøring når det er rikelig med snø. Foto: Magnus Tjønn

Må vedlikeholde skiheisen

Raulandsfjell Alpinsenter, som ikke må forveksles med naboanlegget Rauland skisenter, er et svært populært anlegg blant frikjørere på snørike dager. Dessverre har skianlegget måtte lide under snøfattige vintere, og gikk sommeren 2017 konkurs.

I 2018 var skianlegget i drift igjen. I tillegg til underskudd på alt fra 250.000 til over en millioner kroner hvert år de siste fem årene, gjør et nytt regelverk fra Statens jernbanetilsyn det enda mer utfordrende.

Tidligere i år måtte Oppheimsheisen, Norges eldste skiheis, kaste inn håndkleet på grunn av det nye regelverket som ble innført i 2017. Nå kan altså det samme skje med Raulandsfjell – som har en eldre heis av en type vinkelheis.

– Vi gjorde en del forrige sesong med kontroll av heisen, og vi har begynt. Men etter denne sesongen må vi ta opp store deler av heisen, og vinkelen. Det blir dyrt, og vil koste rundt halvannen million kroner. Det har vi ikke mulighet til, sier Magnesen og fortsetter:

– Det er umulig for et skisenter som oss å overleve kun på inntekter fra driften av skianlegget.

– Men med en eldre heis ville dere vel måtte ta kostnaden til slutt uansett?

– Det ville jo måtte tvunget seg frem på en eller annen måte senere, men nå blir fremtvunget i et raskere tempo. Da må vi ut mer penger enn vi hadde tenkt.

BJØRKESKOG: Slik kan bjørkeskogen se ut i en god skisesong på Raulandsfjell. Foto: Erlend Sande
BJØRKESKOG: Slik kan bjørkeskogen se ut i en god skisesong på Raulandsfjell. Foto: Erlend Sande

Har troen på en løsning

– Men i år blir det drift?

– I år blir det drift etter snøforholdene. Men vi skal ha oppe i år så lenge forholdene tillater det, sier Magnesen.

– Er du innstilt på å være med videre?

– Jeg er innstilt på å være med videre hvis det er ønskelig. Men jeg er på nivået at hvis andre vil ta over, kan jeg godt tre til side. Jeg er åpen for alt.

– Men du har troen på at Raulandsfjell har en fremtid?

– Det har jeg. Det er et anlegg som får mye positive tilbakemeldinger, og nå som toppturer og offpiste er så populært, treffer jo dette skianlegget veldig godt. Får vi med flere på dette er det absolutt liv lagd.

Så langt har kommunen og det lokale idrettslaget vist seg lite villige til å investere i anlegget. Det samme har eier av naboanleggene Rauland og Vierli, Kristin Larsen. Skisenteret ser altså for seg flere ulike løsninger fra andre interesserte.

Publisert 20. november 2019 kl 09.41
Sist oppdatert 20. november 2019 kl 09.41
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen