Med et stadig voksende elbil-marked i Norge, er også kampen om å vinne «hyttefolket» og de som kjører bil til norske skianlegg stadig viktigere. Derfor var det et stort innslagspunkt da delvis Volvo-eide Polestar markedsførte sin andre bil med rekkevidde og ladefri kjøring fra Oslo til Hemsedal.

Men nå snur de, eller snarere stopper de, på Norefjell. Det tilsvarer en reduksjon på 186 kilometer.

Annonse

Det skriver Motor.

Polestar 2-kundene er i utgangspunktet lovet 470 kilometer rekkevidde på fulladet batteri. Det tilsvarer Oslo-Hemsedal-Oslo uten lading - som altså er 408 kilometer. 

Men vinterkulden gjør sitt med batteriene. Nå kutter de altså halvparten av lengden - og lover kun kjøring tur-retur Norefjell. En strekning på totalt 222 kilometer. Endringen i markedsføringen av bilen ble gjort nylig.

– Vi ønsker å være tydelige og ærlige i kommunikasjonen vår. Derfor endret vi, sier Rebecca Goodchild, som er pressekontakt for Polestar i Norge til Motor.

Hun sier videre at man på vinteren, hvor det er desidert størst trafikk til skianleggene, ikke kan vente seg ladefri kjøring tur-retur Hemsedal.

Goodchild presiserer også at bilen er laget for nordmenn, som altså kjører mye til skianlegg.

– Denne kommunikasjonen er eksemplifisering av livsstilen som nordmenn har, og at dette er en bil som egner seg for slike turer, enten det er til Hemsedal eller Norefjell.

Med 222 kilometer som utgangspunkt vil du forøvrig kunne kjøre fra Oslo til Trysil på en lading, men altså ikke tilbake igjen. Det samme gjelder Hafjell og Kvitfjell.