Polestar lovet elbil-kjøring til Hemsedal - nå må du nøye deg med Norefjell

De som vurderte elbilen Polestar 2 for å kjøre til skidestinasjonen Hemsedal må se seg skuffet. Nå er bilen «nedgradert» til Norefjell.

Sist oppdatert: 1. februar 2021 kl 10.54
Polestar 2 Hemsedal Norefjell
KUTTER KJØRING: Polestar 2-kunder ble lovet kjøring tur-retur Hemsedal fra Oslo. Nå blir turen kortet ned til Norefjell. Foto: Polestar/Kalle Hägglund

Med et stadig voksende elbil-marked i Norge, er også kampen om å vinne «hyttefolket» og de som kjører bil til norske skianlegg stadig viktigere. Derfor var det et stort innslagspunkt da delvis Volvo-eide Polestar markedsførte sin andre bil med rekkevidde og ladefri kjøring fra Oslo til Hemsedal.

Men nå snur de, eller snarere stopper de, på Norefjell. Det tilsvarer en reduksjon på 186 kilometer.

Det skriver Motor.

Polestar 2-kundene er i utgangspunktet lovet 470 kilometer rekkevidde på fulladet batteri. Det tilsvarer Oslo-Hemsedal-Oslo uten lading - som altså er 408 kilometer. 

Men vinterkulden gjør sitt med batteriene. Nå kutter de altså halvparten av lengden - og lover kun kjøring tur-retur Norefjell. En strekning på totalt 222 kilometer. Endringen i markedsføringen av bilen ble gjort nylig.

– Vi ønsker å være tydelige og ærlige i kommunikasjonen vår. Derfor endret vi, sier Rebecca Goodchild, som er pressekontakt for Polestar i Norge til Motor.

Hun sier videre at man på vinteren, hvor det er desidert størst trafikk til skianleggene, ikke kan vente seg ladefri kjøring tur-retur Hemsedal.

Goodchild presiserer også at bilen er laget for nordmenn, som altså kjører mye til skianlegg.

– Denne kommunikasjonen er eksemplifisering av livsstilen som nordmenn har, og at dette er en bil som egner seg for slike turer, enten det er til Hemsedal eller Norefjell.

Med 222 kilometer som utgangspunkt vil du forøvrig kunne kjøre fra Oslo til Trysil på en lading, men altså ikke tilbake igjen. Det samme gjelder Hafjell og Kvitfjell.

Publisert 1. februar 2021 kl 10.54
Sist oppdatert 1. februar 2021 kl 10.54
annonse
Relaterte artikler
Rando i alpene

Vinter-rommet

APPELSINPAUSE: Are Tallaksrud og Torkel Karoliussen rakk fem turer på 700 høydemeter i løpet av dagen. Foto: Are Tallaksrud
Mens lavlandet tiner, finner Torkel og Are godsakene

Pudder i Hemsedal: – Det var en 10/10 dag

ETTER STENGETID. Preppemaskinfører Emiely Carratu  jobber etter anleggets stengetid for å gi skientusiaster optimale forhold. Bilde: Bård Gundseren
Emiely Carratu tok et uvanlig yrkesvalg

– Evnen til å multitaske kommer godt med

SUPERMAN FRONTFLIP: Universitetets superman heter Martin Sevlejordet, og han kjører telemark. Foto: Andreas Flo/NTNUI (CC BY 4.0)
Univers(itet)ets beste frikjørere

– Fellestrekket er at alle er like nervøse

gutt som hopper på ski i skog pg pudder
Sjeldent pudderføre i Alpene

En smak av gamle dager i Østerrike

SHOW: Backflips og frikjøring er blant de faste ingrediensene i Fjellsportfestivalens oppskrift. Foto: Fjellsportfestivalen
Klart for Fjellsportfestivalen i Sogndal

– Vi er utsolgt og maksa kapasiteten, for å sei det slik

annonse
RADAR: Værradaren på windy.com viser  nedbørsmengdene live.
Blir det regn eller snø?

Disse slipper unna mildværet

FROSSENT VANN: Taiyo Nakanichi surfer puddersnøen. Foto: Yasuyuki Shimanuki
Se Stinius Skjøtskift & Co på Hokkaido

Bunnløst i Japan: – Det ser ut som han surfer

TERRENGFELLE: I det heisnære offpisteområdet Djeveldalen i Hemsedal har det på to år skjedd to dødsulykker. Dette bildet er tatt etter skredene som krevde ett liv nyttårsaften 2022. Foto: Markus Landrø/NVE
Dødsulykken i Hemsedal

Derfor skiltes ikke Djeveldalen

OPPDAL, SÅ KLART! Dette gjorde Tore Meirik rundt lunsjtider 6. februar 2024. Foto: Ole-Jørgen Lian
Aldri jobb på en pudderdag

Oppdal: – På sitt aller beste

I NYTT LYS: Den nye kveldskjøringstilbudet skal gi et spektakulært preg og en eventyrlig stemning for Oskar (6) og andre besøkende av Myrkdalen. Foto: Chris Baldry
Se film fra Eventyrskogens LED-lys

Nytt og fargerikt lysanlegg i Myrkdalen

ENDELIG: Nå kan du se været 21 dager frem i tid. Foto: Christian Nerdrum
Lanserer langtidsvarsel for 21 dager

Nå blir det lettere å planlegge turene

Red Bull Home run
Tar pause - inn kommer Red Bull Homerun

Erstatter Alperittet på Stranda

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen