/ Folk

– Utelukker ikke en frikjørings-karriere

Hedvig Wessel kom inn i frikjøringsscenen med et brak forrige vinter, og har ingen planer om gi seg nå- selv om fokuset fortsatt er på kulekjøring.

Sist oppdatert 8. september 2015 kl 06.00
OVERRASKET: Hedvig Wessel bemerket seg spesielt under Nordisk Mesterskap i Riksgränsan i fjor, da hun tok sølvmedalje. Foto: Erik Westberg / www.epixphoto.se
OVERRASKET: Hedvig Wessel bemerket seg spesielt under Nordisk Mesterskap i Riksgränsan i fjor, da hun tok sølvmedalje. Foto: Erik Westberg / www.epixphoto.se

– Fokuset nå ligger på å kjøre World Cup i kulekjøring, men ved siden av det kommer jeg til å delta i de frikjørings-konkurransene jeg har tid til. Frikjøring er noe jeg syntes er utrolig gøy, og det er hovedgrunnen tilat jeg deltok i Gränsen og på Veko i fjor, sier Wessel til Fri Flyt.

Men slik kunne det fort ikke blitt. Da hun, sammen med de andre i kulekjørings-landslaget, skulle starte sesongoppkjøringen var de i akutt pengemangel. Dermed ble sesongoppkjøringen i USA utsatt, og fremtiden usikker.

–  Det er helt jævlig! Jeg har tatt det veldig med ro før og tenkt at det ordner seg. Det er nå når jeg merker at det kanskje ikke ordner seg, at jeg merker jeg blir veldig lei meg, sa Wessel til Nettavisen i mai om situasjonen.

Reddet

Hedvig Wessel ble for det norske folk for alvor kjent da hun var med i OL i Sotsji i kulekjøring, men ble nok en gang kjent for Fri Flyt-leserne da hun vant frikjøringskonkurransen på Voss og kom på en svært imponerende andreplass under Nordisk Mesterskap på Riksgränsen.

Det kunne tvunget Wessel inn i en frikjøringskarriere, noe hun heller ikke utelukker at kan skje i fremtiden, selv om økonomien såvidt ble reddet for kulekjørerne.

– Per dags dato tar jeg det som det kommer, men man skal ikke se bort i fra at jeg en dag satser og går all-inn på frikjøring.

1
1

Hedvig Wessels økonomiske situasjon løste seg, men hun håper likevel å få kjøre frikjøringskonkurranser.

Utfordrende

– Hvorfor har du blitt hekta på frikjøring?

– Det utfordrer meg til å være hundre prosent fokusert, og ta beslutninger "her og nå". Det er på mange måter ulikt fra kuler, fordi i en kulebakke vet man akkurat hva som kommer, mens i en frikjøring kjører man som oftest fjellsider man aldri har prøvd før. Man vet aldri helt sikkert hva man kommer til, hvordan snøforholdene er, og det kan dukke opp overaskelser underveis, sier Wessel.

– Du kom som en komet i fjor, hvorfor gikk det så bra som det gjorde?

–  En av grunnene som kanskje var avgjørende for at jeg gjorde det ganske bra i Riksgränsen og på Veko er fordi jeg ikke tar konkurransen like "seriøst". Jeg slapper mer av, og jeg deltar kun fordi jeg syntes det er gøy. Jeg setter nok ikke like mye press på meg selv, muligens fordi det ikke er min gren.

Se film fra freeriden på Veko her:

Publisert 8. september 2015 kl 06.00
Sist oppdatert 8. september 2015 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen