– Jeg er født og oppvokst i British Columbia, hvor heliskiing er en stor og viktig industri, som sysselsetter mange. Og jeg skal ikke nekte for at heliskiing er gøy. Men i Lyngen er det noe helt annet. Det er roen, stillheten og freden i de urørte fjellene som er den store fordelen med Lyngsalpene. Helikopterbasert skikjøring vil ødelegge dette fullstendig, sier Cordeau til Fri Flyt, som har opplevd at heliskigjester har tatt førstesporet på fjell hun selv har gått til topps på i Sverige.

– Det var ikke akkurat noe gøy.

LES OGSÅ: Kjemper for heliskiing i Lyngen

HELISKIMOTSTANDER: Kanadiske Selena Cordeau er sterkt motstander av planene om heliskiing i Lyngen, og arrangerer protestmarsj i mai. Foto: Zeb Blais

– Gir seg aldri

Hun har opprettet en facebookgruppe i protest mot heliskiplanene til Ola Giæver, og i løpet av første dag fikk gruppen over 500 medlemmer. I skrivende stund har 730 signalisert sin motstand mot helikopterbasert skiturisme i Lyngsalpene.

LES OGSÅ: Ja til heliski i Lyngen

– Det vitner om sterkt engasjement i saken, og folk har åpenbart sterke følelser rundt dette. Men samtidig kan det virke som mange faktisk ikke tar helt innover seg at Lyngsalpene kan bli ødelagt av helikopterturisme. Vi må ta heliskitrusselen på alvor. Erfaringene hjemme fra Canada viser at de store firmaene aldri gir seg. De kommer stadig tilbake, helt til motstanderne gir opp, og businessmennene får det som de vil. Noe Giæver også har signalisert at han akter å gjøre, sier Cordeau.

– Rikinger i 50-åra legger ikke igjen penger på nærbutikken

Selv om hun forteller at heliskiing bidrar til både verdiskapning og flere arbeidsplasser i Canada, tror hun –i motsetning til Giæver- ikke det vil være tilfelle i Lyngen.

– I forhold til hjemme i Canada vil heliskiopplegget her være mikroskopisk. Prisnivået, lengden på sesongen, det tilgjengelige arealet og snøkvaliteten vil sette helt andre begrensninger enn i Canada. Dessuten er erfaringen min at den typiske heliskigjesten er en rik mann mellom 50 og 60 år, som sitter på lodgen, og ikke benytter seg av de lokale tilbudene uansett, sier Cordeau.

– Men er det da så farlig med heliskiing, hvis det uansett bare foregår i små mengder?

– Ja, fordi heliskiing i Lyngen vil forandre atmosfæren helt, og det er ikke mulig å gjemme bort helikopteret i store fjellmassiver, slik man kan i Canada. Lyngsalpenes verdi ligger i roen og stillheten i de urørte fjellene. Det er derfor folk kommer hit, og det blir ødelagt hvis det gis tillatelse til heliskiing.

Protestmarsj i mai

Den 16. mai arrangerer  Selena Cordeau en stille protestmarsj til Beritliaksla i Lyngen, hvor heliskiinga er tenkt å foregå. Målet er å skape oppmerksomhet og vise at motstanden mot helikopterplanene er stor.

– Marsjen skal være en stille protest for å øke bevisstheten. Målet er å få folk til å forstå hvor viktig dette er. Forbudet mot motorisert ferdsel i utmarka er en av Norges aller største fortrinn, og noe vi kanadiere misunner dere sterkt, sier hun.

Fylkesmannen varsler stopp

Nå ser det ut som heliskimotstanderne i Lyngen får støtte fra Fylkesmannen, som varsler at Troms fylke akter å overkjøre avgjørelsen til formannskapet i Lyngen kommune.

– Dispensasjonen Lyngen kommune har gitt er til landing med helikopter med formål om å frakte turister vurderes som turkjøring. Det kan derfor ikke gis dispensasjon, da kravene til særlige forhold ikke er oppfylt. Vedtaket er derfor i strid med motorferdsel­loven. Fylkesmannen er bekymret for den presedens denne dispensasjonen kan skape for andre som ønsker å starte samme type aktivitet, skriver Fylkesmannen i Troms på sine nettsider.

SKIPARADIS: Lyngsalpene er en av Norges flotteste toppturområder, og det fjellområdet i Norge som får mest besøk av utenlandske toppturister. Nå planlegges det heliskiing i Lyngen, men ikke uten sterke protester. Arkivfoto: Roger Bareksten