GOD OPPLEVELSE: Her gir vi deg 13 gode råd som gjør toppturen din langt bedre. Foto: Martin I. Dalen
Lesetid: 7 minutter
To ting før vi starter:
A. Denne lista er skrevet tildels av egen bitter erfaring, dette er feil vi har gjort og sikkert kommer til å gjøre igjen.
B. Skredproblematikk og skredutstyr har vi ikke gått inn på i denne sammenhengen – det er et eget emne som vi har skrevet mye om i andre sammenhenger. I det følgende skal det handle alt det som ikke er livreddende i seg selv, men som bør unngås for å få en god turoppelevelse. Det vil si turforberedelser, utstyr og taktikk underveis.
Og om du unngår disse feilene, har du bedre tid og mer overskudd til å ta gode avgjørelser med tanke på snø og skred.
OK, klare?
Her er vår liste:
1. Starte for seint
Toppturer bør starte tidlig. Det er ofte tryggest med tanke på snø, og du har mer dagslys å gå om noe skulle skje. Og om det er god snø, slipper du å komme fram til oppkjørt snø.
Starter du vårturen tidlig er sjansen god for å finne den beste snøen når du er på topptur, og du unngår dagens farligste tidspunkt.
2. Glemme igjen feller eller skistøvler hjemme
Mange toppturer for seg et skudd for baugen allerede på parkeringsplassen, når man oppdager at minst én i følget har lagt igjen feller eller støvler hjemme. Det kan jo også være annet utstyr, selvfølgeig, men man og varmeplagg kan man dele på i gruppa, mens støvler er det verre å dele.
Ganske surt å måtte kjøre en time hjem igjen og så en time opp igjen til toppturparkeringa og starte turen to time seinere. Vær en god turvenn og kast et blikk på utstyret til de i turfølget når de legger det inn i bilen.
Selv glemmer en av oss i redaksjonen aldri turen der fellene lå igjen og han måtte gå en hel dag med grønn langrennsvoks på sine Gotamas.
3. Starte turen sulten
Ofte tar det tid å komme seg ut døra, hente kompiser, kjøre til startsted og rigge seg til. Plutselig har det gått flere timer etter frokost. Derfor er deler av redaksjonen veldig tilhenger av det amerikanske konseptet «second breakfast» – spis heller litt i bilen rett før dere er framme ved utgangspunktet enn å stoppe turen for matpause 40 minutter ut i turen.
4. Starte med for mye klær
Du blir fort varm av å gå i motbakke. Så begynn gjerne turen med så lite klær du orker – så lite klær du erfariongsmessig går i når du får opp varmen. Eventuelt kan du begynne med litt ekstra klær, men du bør ha en veldig klar plan på hvordan du lett kan kaste et lag etter 15 minutter.
Det laget bør sitte ytterst – ikke begynn med å ta av skalljakke og ta av mellomlag tidlig på turen. Og det må være plass til det ytterst på sekken.
5. Drive med utstyrstilpassing på parkeringsplassen
Usikker på om du burde justere fellefestet? Om du burde dra til bindingen et hakk? Gjør det kvelden før – ikke på en mørk og kald parkeringsplass akkurat idet alle er klare til å gå. PS. I moderne tid er det vanlig å kjøpe ferdigtilpassede feller, heldigvis. FF-redaksjonen har opplevd å stå klar til å gå mens folk skal stå å skjære til fellene sine.
Ikke vær den personen! Og har du kjøpt alt nytt utstyr – test alt på stuegulvet dagen før.
6. Ikke sette bindingen i ordentlig gå- eller kjøremodus
En i redaksjonen glemmer ikke første dag på Haute Route, da en i følget med nyinnkjøpt utstyr sendte skia ned 500 høydemeter i den første lange mota. Og husk å sette bindingen (inkl skistopper) og støvlene i kjøremodus før nedkjøring – om du er usikker på hvordan du gjør det, øv på stuegulvet kvelden før.
7. Ha med for stor eller for liten sekk
Det utstyret du trenger – skredutstyr, førstehjelpskit, litt varme plagg, mat/drikke, goggles, hjelm osv – bør få plass i sekken eller kunne strappes godt fast utenpå. Ikke ta med alt for mye (typ 1,5 liter Coca) eller ha hjelmen slengende utenpå.
Og om du er en god en god turvenn, sleng et lite verktøy, solkrem og gangsårplaster oppi sekken. Det kan fort være noen i gruppa som trenger noe av det.
Av hensyn til skiglede og sikkerhet slanker turekspert Stian Hagen sekken alltid så mye som mulig. Selv på en femdagerstur gjennom Jotunheimen veier sekken hans under syv kilo.
8. Tråkke nedi bekker med ski med fellene på
Våte feller kladder og iser, og det vil volde deg besvær hele dagen. Ja, man bør kunne forsere en lite bekkefar ganske fort på vei opp, men bruk ekstra tid om bekken er åpen (eller du tro den blir det idet du krysser).
Og mens vi er inne på våte feller – om du har grunn til å tro at du skal innom både kram snø og tørr snø i den rekkefølgen i løpet av turen, ta gjerne med fellevoks. Det vil hjelpe mot kladder.
9. Gå for bratt (og styre unødvendig med hælløftere)
Ja, du kan gå ganske bratt, men det tar krefter. Gå slakt i et jevnt tempo og finn et hælløfternivå (ofte flatt eller på det første hakket) som du kan gå med i lange strekk. Om du liker å bytte ofte, bør du trene på å kunne gjøre det fort og smidig med staven, og målet bør været å hele tiden gå så flatt som mulig. Og ikke styr for mye om du går med teleskopstaver. Finn en passe lengde og gå på. Utstyret er til for å brukes, ikke styres med.
Det mest omdiskuterte temaet på julebordet til toppturentusiastenes eliteforening: Hvor bratt skal det være for at hælløfteren skal tas i bruk, og er den i de hele tatt nødvendig?
10. Ta for lange pauser – underveis og spesielt på toppen
Pauser tar mye tid og du blir kald i muskulaturen. Ta korte, stående pauser. Ikke ta lang pause på det mest forblåste stedet (les: toppen). Om noen i gruppa insisterer på lang pause, ta den i le et kvarter før toppen, slik at du er varm og gira når du skal kjøre ned.
Hvem blir sjef, hvor mange er mange og hva slags folk vil du absolutt ikke ha med på tur? Slik setter du sammen en gruppe til topptur og randonee.
11. Ta for kort pause
Dette gjelder kun på vårtur når du venter på slush. Det er god snø vi er på jakt etter på tur. Om du har grunn til å tro at det kans sløshe på om 30 minutter – vent den ekstra tiden i stedet for å kjøre ned på skrangleskare.
Og på vårtur kan det også være fint å ta en lang pause på et trygt punkt på returen. Siden du startet tidlig og ikke har tatt så mange lange pauser underveis, er det mye igjen av dagen, og kan du nyte litt sol og termosliv før du sklir ned til bilen og hverdagen. Denne siste pausen kan man også ta på parkeingsplassen, rett og slett.
Nedkjøringen fra Glittertind byr på stor skikjøring. Er du heldig, så får du løssnø på Norges nest høyeste fjell på Høgruta i Jotunheimen.
12. Styre med mellomleggspapir på fellene
Fellene skal du passe godt på, spesielt underveis. Vær obs om de løsner eller det begynner å klabbe underveis, og ta grep umiddelbart (nei, det vil neppe «gå seg til»). Men på toppen, i blåsten, når du skal kjøre ned?
Riv av fellene, brett de i to eller fire eller på guidevis og kast de i sekken eller på jakkelomma. Ikke lag noe stort teater med feller og mellomleggspapir i vinden som en slags rytmisk sportsgymnastikkdans på toppen. Om bretten ikke blir perfekt – drit i det (og se neste punkt).
Vi har testet en haug av feller til ski, funnet de beste og gir deg tips til hvordan du tar best vare på dem.
13. Ikke legge feller, innersko og hansker til tørk direkte etter tur
De fellene i pkt 12 må du uansett henge til tørk etter turen, så du kan justere bretten din da. Ikke vær den som våkner opp til turdag to med våte feller som fortsatt ligger i sekken – eller verre: skistøvler fortsatt ute i bilen der svetten er fryst til is.
Ja, det kan være fristende å sette seg rett ned med en vaffel eller en leskende drikk, gjør gjerne det, men legg utstyret til tørk først.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.