– Bagatelliserer skredfare

Skredbokforfatter Kjetil Brattlien trekker fram NRK-serien Oppdrag Nord-Norge som et skrekkeksempel på hvordan skredfare bagatelliseres i media. Seriens produsent, Sindre Kinnerød, avviser kritikken.

Sist oppdatert 28. mai 2013 kl 15.02
IKKE SENSURERT: Det er liten tvil om at Karsten Gefle kjører i terreng hvor det kan gå snøskred på dette bildet fra innspillinga av Oppdrag Nord-Norge. Men betyr det at skredfaren bagatelliseres for leserne? Foto: Sindre Kinnerød
IKKE SENSURERT: Det er liten tvil om at Karsten Gefle kjører i terreng hvor det kan gå snøskred på dette bildet fra innspillinga av Oppdrag Nord-Norge. Men betyr det at skredfaren bagatelliseres for leserne? Foto: Sindre Kinnerød

– Et program som Oppdrag Nord-Norge kan og bør i større grad fokusere på fine opplevelser i terreng som ikke er skredfarlig. Hvorfor skal de vise Kronprinsen på tur i bratt terreng hvor det gikk et snøskred dagen før? Slike vinklinger bidrar til at folk ikke aner hva det kan koste å ferdes i bratt lende og bedrive såkalt ekstremsport, sier Brattlien. 

– Aner ikke risikoen

Etter en vinter hvor åtte mennesker mistet livet i snøskred (tre på snøskuter, en klatrer og fire på ski eller snowboard), og flere nestenulykker, mener Brattlien at folk ikke vet hvilken risiko de løper i bratt, snødekt terreng. Flere barn var involvert i alvorlige nestenulykker i snøskred i vinter, og skredbokforfatteren mener det er et symptom på at bratt skikjøring har blitt noe «alle« skal drive med.

– Alle kan ikke være ekstremskikjørere, og de fleste bør heller ikke være det. Jeg tror mange kjører friske linjer på ski eller snowboard uten å ane at det kan koste dem livet. Nå blir ekstreme turer gjort til noe alle bør prøve, og det har blitt trendy på en usunn måte. Jeg har drevet med dette i 30 år, og har vært i alt for mage begravelser. Prisen for å drive med ekstremsport er det få som vil betale, men mange aner ikke hva prisen kan være. Jeg tror en del av de holdningene disse programmene viser ikke er sunne. Vi kan ikke være ekstremsportsutøvere og samtidig regne med å komme trygt hjem sier han.

Synlige sikkerhetstiltak

Oppdrag Nord-Norge-produsent Sindre Kinnerød sier han forstår innspillene fra Brattlien, men han mener suksessprogrammet ikke kunne vært annerledes, og at de absolutt ikke bagatelliserer snøskredfaren.

– Vi lager en dokumentarserie som viser et miljø som driver med nettopp risikosport. Skulle vi vist et annet miljø, ville selvsagt konseptet blitt helt annerledes. Vi viste i programmet at vi hadde med oss en sikkerhetsansvarlig som også er skredekspert, samtidig som vi viser at vi fulgte rygger på vei opp, hadde alt av nødvendig sikkerhetsutstyr, og ikke minst at utøverne er fjellvante folk som er eksperter i det de driver med, sier Kinnerød.

– Ingen fare for krompen

– Hva med kronprisen, kjørte han i skredfarlig terreng?

– Nei, det gjorde han ikke. Dagen før vi tok han med på tur var guidene på befaring i en helt annen del av området hvor vi tok med krompen, og der gikk det et skred. Men det var som sagt et helt annet sted. Der Kronprins Haakon kjørte kunne du sendt ned ungene dine på akebrett. Snøen var dønn stabil og det var ikke bratt.

– Viktig å vise gleden

Kinnerød mener det er viktig å dokumentere miljøet så reellt som mulig, og at flere av deltagerne på Oppdrag Nord Norge er blant Norges fremste frikjørere, så er bratt terreng umulig å unngå.

– Vi bor i et land med fantastisk natur, og med mange folk som vil ferdes i denne naturen. Jeg mener det er riktig å vise gleden ved nettopp dette, sier han.

PS! Kinnerød sier de er i dialog med NRK om videre satsing, og han sier alle er enige om at «det hadde vært morsomt å få til noe mer». Men flere detaljer vil han ikke avsløre.

Publisert 28. mai 2013 kl 15.02
Sist oppdatert 28. mai 2013 kl 15.02
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen