Denne har mikrojustering både med to spor til wiren og selve festet til wiren som kan flyttes. Spennen i midten strammer wire som går bak og over hælen.
Støvelen er laget i en litt spesiell flekstungekonstruksjon, med tre skall foran, som kan beveges uavhengig av hverandre. Det innerste skallet er litt lavere enn de andre, og delt på langs for å gjøre skoa enklere å tråkke inn i.
Skiftet mellom gå- og kjøremodus gjøres med en slå over hælen. Støvelen har gummisåle fra Vibram og relativt kraftig innerstøvel.
LES OGSÅ: Test av Lange XT 3 Tour Pro
La Sportiva Vanguard i bruk
La Sportiva Vanguard ser temmelig avansert ut – på denne toppturstøvelen er lite overlatt til slump. Den er enklest å få på hvis man tar på innerstøvelen først. Men når foten er på plass sitter den tight rundt vrista, og på fjellet gir dette svært god presisjon og følelse med underlaget.
Spennene fungerer godt, men de er knotete å finjustere. Den jobben må du gjøre hjemme i stua før tur. Ut over det er skoa komfortabel.
På vei opp er gåutslaget bra, men ikke bedre enn hva man kan forvente i kategorien; Bedre enn Lange men også vesentlig dårligere enn Dynafit – selv om det oppgitte gåutslaget er størst i testen.
Det er enkelt å bytte til nedovermodus, selv om spennene er litt knotete, særlig når du skal løsne de to øverste fra åpen men festet posisjon til strammere kjøremodus.
Under kjøring er La Sportiva Vanguard veldig presis, men oppleves som mykest av alle støvlene i vår test av toppturstøvler. Det frister å stramme den øverste spenna ekstra, men det går ut over komfort og kjørefølelse. Den er heller ikke særlig framoverlent, som gir en litt passiv kjørestilling. Dette er ikke noe problem på enkle forhold, men det går litt ut over skoens egenskaper på krevende føre eller hvis man vil dra på litt.