Pro er den dyreste av disse. De andre modellene (Tour og TS) er laget i rimeligere materialer, er noe tyngre og koster mindre, men har lik konstruksjon. Transalp Pro er laget i Pebax-plast, og har to spenner og bred powerstrap øverst.
Spennen på vrista låser en wire som fordeler trykket. Skiftet mellom gå- og kjøremodus gjøres med en slå på baksiden. Den har en ekstra lås som hindrer at støvelen spretter ut av kjørefunksjon når den ikke skal.
Selv om totalvekta er høyere enn på Dalbello, er innerskoa litt lettere. Vinkelen på støvelen kan endres mellom 13 og 16 grader med en medfølgende plate som festes til lineren.

FIFFIG DETALJ: Transalp Pro har en mekanisme som låser slåen som holder støvelen i kjøremodus. Dermed slipper du at den åpner når den ikke skal.
Sammenlignet med den lettere modellen Travers CS, har Transalp-serien spenne i stedet for snøring over vrista, og Travers-serien har en spenne på skaftet, men Transalp har spenne og powerstrap. Transalp Pro er også laget i en tyngre plasttype, men Travers er laget i den lettere plastsorten Grilamid.
Fordelen med Grilamid er styrken; man kan bruke mindre materiale men oppnå samme stivhet.
Med Pebax får man mer progressiv fleks, som bedrer kjøreegenskapene, men det krever også mer plast som igjen øker vekten.
«Når du strammer støvelen og setter den i kjøremodus kommer det tydeligere fram fra fortrinnet til denne støvelen er.»
I BRUK
Med mer plast og ett ledd mindre i ankelen merkes det fort at Fischers nye støvel har mindre gåutslag enn Dalbello.
Framover mangler ikke gåutslag – selv om det er litt mer motstand enn på Asolo Factory Free – men bakover stopper bevegelsen før. Dermed er Dalbello betydelig bedre å gå med, særlig i slakt terreng. Dermed ser vi at det oppgitte gåutslaget på begge støvlene betyr lite i praksis.

OPP OG NED: Fischer-støvelen er litt tyngre enn Dalbello, men fortsatt lett nok til at motbakkene går lett unna. Foto: Tore Meirik
Men når du strammer støvelen og setter den i kjøremodus kommer det tydeligerefram hva fortrinnet til denne støvelen er.
For det første fordeles trykket fra spennene bedre – godt hjulpet av den brede stroppen øverst. Fleksen er litt mer progressiv, og i sum gjør det Fischer til en bedre kjørestøvel, selv om også denne er ganske myk framover. Transalp Pro er riktignok ikke så presis på grunn av stort volum rundt foten, men Fischer har likevel best kjøre-egenskaper av de to støvlene i denne testen.