PREPPA FOR SLUSH: Linn Cecile Mæhlum treffer på prepp og timing i slusjen på Stryn. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 3 minutter
Struktur i skiene har som oppgave å skape luft mellom ski og snø. Spesielt når snøen er mild, er strukturen viktig for at det ikke skal oppstå vakuum mellom såle og vannet i snøen. Vakuumet gjør at skiene lugger, slik at skiopplevelsen blir mildt sagt uforutsigbar, og i visse tilfeller risikofylt.
– Hvis du ikke har struktur vil det være som to speilflater med vann mellom. Du må ha masse kraft for å få de fra hverandre. Du må vri dem. Det samme skjer med ski uten struktur på snøen. Det suger seg fast og blir som lim, forklarer skiekspert Arild Vegstø fra Sport1 på Snø i Lørenskog.
Saken er republisert.
VALGETS KVAL: Strukturen i skiene bestemmes når skiene sendes inn i planslipemaskinen. Det finnes et utall varianter. Foto: Christian Nerdrum
Det er her strukturen i skiene kommer inn i bildet. Med riller i sålen vil du skape luft og et sted for vannet å gå. Dette gjelder ikke bare smeltende snø, men også i minusgrader og kald snø.
Når du kommer opp i fart vil snøen bli omdannet til vann med friksjon fra skiene. Dette vannet kommer lettere vekk med kanaler i form av struktur i skisåla. Derfor har også voksing av skiene har lite effekt mot irriterende lugging sammenliknet med en god struktur i såla.
– Det er en del skiløpere som kommer inn og vil slipe skiene sine i forkant av vårsesongen. Da med en dypere struktur av hensyn til den våte snøen, slik at skiene ikke suger seg like mye fast i (vår)snøen, forteller Vegstø som fraråder folk å gjøre dette hvis de ikke er spesielt aktive på vårsesongen.
Jo våtere snøen er, desto mer lugging vil du oppleve. Derfor er det også viktig å treffe rett tidspunkt på nedkjøringen eller velge rett aspekt i fjellet. Drar du for tidlig - før solen har rukket å varme opp snøen, så er det kanskje for hardt, mens det motsatte gir sugeføre. Det er mange aspekter som styrer dette.
Brattere fjellsider vil også kunne drenere smeltevannet raskere vekk, slik at du får mindre lugging. Nettopp derfor er også Stryn Sommerski et prima sted å stå på ski om sommeren, fordi nedkjøringen er noen knepp brattere enn de fleste oppsøker på kald vintersnø.
STRUKTUR: Dessverre er det faktisk relativt hensiktsmessig legge inn en grovere struktur når sesongen nærmer seg slutten og det er mye vann i snøen. Foto: Christian Nerdrum
Tindevegleder og skredekspert Markus Landrø forklarer hvordan du treffer blink med timinga på vårskituren.
Skal du ha ny struktur i sålene, må skiene også gjennom en ny planslipingsprosess, som igjen vil slipe ned en såle som kan slipes begrenset med ganger. Du må stille degselv spørsmålet om det er verdt å ta denne ekstra slipen – evt to ekstra slipene. For når du tar med deg de grov-slipte skiene med i puddersnøen sesongen etter, så kan du være sikker på at dette heller ikke en en optimal struktur.
– Da vil det suge i pudderet og resten av den kalde skisesongen helt til snøen blir fuktigere igjen, forklarer Vegstø som understreker at en medium struktur stort sett er det folk skal ha på skiene sine.
Eventuelt kan du vurdere å ha et eget skipar som er preppet med grovere struktur for nettopp disse dagene.
GIR BESKJED: Arild Vegstø legger inn en passende struktur i et par toppturski. Foto: Christian Nerdum
Arild Vegstø på Sport1 i Lørenskog (Snø) stiller som skiekspert og loser oss gjennom følgende emner innen skiprepping:
Christian er en ekte Fri Flyt-er med lidenskap til et bredt spekter av aktiviteter. Mange kjenner han som en vannsportekspert, men han har også mye erfaring innen terrengsykling, frikjøring og topptur. Hadde du spurt ham i fjor, så ville han svart at wingfoiling var den nyeste aktiviteten. I år dermot: powsurf, snowboard og splitboarding. I likhet med flere av våre journalister har Christian gått Fri Flyt-skolen. Helt siden 2007.
Strynefjellet har vår- og sommerskikjøring i verdensklassen, og tilbyr heisbasert offpistkjøring gjennom sommeren. Her er den komplette guiden til områdets fineste perler.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.