RIP? De fleste ville nok tenkt at dette skiparet er klar for søpla, men skireparatør Bjørn Jarle Kleppen fikk blåst liv i de stakkars Fisher-skia.
Lesetid: 3 minutter
Når skien treffer en stein eller isen er ekstra hard, kan skaden se katastrofal ut. Store hull i sålen, knekte stålkanter eller en ski som nærmest ser knust ut kan få hvem som helst til å vurdere å kassere dem. Men ifølge Bjørn Jarle Kleppen, som har drevet Molde Skiservice siden 1985, er det svært sjelden at en ski ikke kan reddes.
– En ski lever lenger enn folk flest tror. Nesten alt av skader kan repareres, forteller Kleppen.
Hva kan fikses?
Så hva snakker vi om? Kleppen forklarer:
– Når stålkanten er helt ødelagt, eller det er et stort hull inn til kjernen, kan det virke håpløst. Men det er fullt mulig å reparere slike skader. Vi kan fjerne det ødelagte belegget, tilpasse en ny sålebit, og lime det med spesiallim som tåler riktig temperatur og trykk. Til slutt slipes sålen med maskin, og finishen blir som ny.
Han viser til eksempler der han har felt inn en helt ny stålkant sammen med reparasjon av sålen, noe som krever presisjonsarbeid og riktig utstyr.
– Skien blir akkurat like god som før. Så lenge du får dette gjort hos en erfaren skireparatør, kan du stole på at resultatet holder mål.
Når bør du oppsøke eksperten?
Selv om mye kan gjøres hjemme med rett utstyr, er det enkelte oppgaver som er for krevende for folk flest. Å reparere dype kjerne-skader eller stålkantbrudd krever spesialisert utstyr og teknikker.
– Når det gjelder grove skader, er det best å overlate arbeidet til en profesjonell. Dersom du ikke har en skireparatør i nærheten, går det an å sende skiene i posten. Mange verksteder, inkludert vårt, returnerer skiene innen en uke eller to, forklarer Kleppen.
SMELL: Stålkant på frifot.
MOST: Disse skiene fikser de færreste hjemme i boden, men for drevne eksperter mulig å fikse.
SIM SALABIM: Skiene skal i følge eksperten være som nye etter etter reparasjonen.
VIDEO: Med relativt enkle grep kan du fikse grove riper i skisålen selv – men det er én viktig detalj du må passe på før du setter i gang.
Unngå unødvendig avfall
Kleppen mener at mange skikjørere er for raske med å kassere skiene sine når de får alvorlige skader.
– Pass på skiene dine, og ikke gi dem opp. De fleste skader kan repareres, og det er en stor miljøgevinst i å forlenge levetiden til skiene i stedet for å kjøpe nytt, sier han.
Moralen: Det meste kan reddes
Denne serien har vist hvordan du kan gjøre mye vedlikehold og småreparasjoner hjemme – men når skaden er alvorlig, trenger du en ekspert. Med erfarne hender og riktig utstyr kan selv skien som ser ødelagt ut bli som ny.
Så neste gang uhellet er ute, ta en prat med en skireparatør i stedet for å skrive skiene av. De har sannsynligvis mye mer liv igjen enn du tror.
Swix-mann Paul Aunaas avviser skireparatør Bjørn Jarle Kleppens påstand om at varmvoksing er bortkastet.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.