NYE SKI: KYE 110 er den mellomste av de tre 4frnt KYE-modellene som kommer neste sesong. Fri Flyts Tore Meirik fikk prøverkjøre de to bredeste i Oppdal denne uka.
KYE er promodellen til ski-unikumet Kye Petersen, sønnen til legendariske Trevor, som omkom i Chamonix i 1996. Kye starta som en gangsterjibbekid i Whistler, men i dag er han en komplett frikjører som behersker alt fra stupbratte toppturer til de dypeste putelinjene i Canada –og hopp og rails i parken selvsagt. Da Petersen forlot sitt nærmest livslange forhold til Rossignol til fordel for 4frnt i 2013 var promodell en selvsagt del av kontrakten. Og Petersens ski kommer i butikken høsten 2015. Vi fikk prøve to av de tre modellene på oppkjørt fokksnø i Oppdal denne uka.
NESTE VINTERS MODELL: KYE 120 øverst og den litt smalere 110 nederst. Foto: Tore Meirik
4frnt KYE kommer nemlig i de tre variantene 120, 110 og 95, hvor tallet antyder midtbredden på skiene. Fri Flyt fikk prøvekjøre av de to bredeste modellene, i lengdene 188 og 189.
Men først litt av 4frnts egne fakta:
KYE 120:
Lengde: Mål: Radius: Effektiv kant:
182 cm.: 133-118-128 25 m. 126 cm.
188 cm.: 138-123- 133 27 m. 136 cm.
KYE 110:
Lengde: Mål: Radius: Effektiv kant:
174 cm.: 121-106-116 24 m. 133 cm.
181 cm.: 126-110-121 25 m. 133 cm.
188 cm.: 131-114-126 26 m. 141 cm.
KYE 95:
Lengde: Mål: Radius: Effektiv kant:
173 cm.: 111-91-106 20 m. 125 cm.
180 cm.: 116-95-110 21 m. 130 cm.
187 cm.: 121-99-114 22 m. 135 cm.
PS! 4frnt var ikke klare for å avsløre vekta på modellene ennå, med unntak av KYE 110 i lengde 188, som har oppgitt vekt på 2450 gram.
Kye Petersen selv åpnet for innspill på de to smaleste modellene underveis i utviklinga av skiene, men han gjorde ikke det samme for 120-versjonen. KYE 120 er laget 100% etter hans egne preferanser, uten innspill fra andre. Ut over det er kjøreegenskapene prioritert, også på den smaleste modellen, som gjør at den ikke vil være superlett, men bedre i nedoverbakkene enn lettere og mer rendyrka toppturski.
EN AV HVER: Her er en av hver framski. 120 til venstre. Foto: Tore Meirik
De tre Kye-modellene er i prinsippet relativt like, men jo bredere de er, jo høyere baktupp har de –for å gjøre de bredeste mer lettkjørt i pudder. Semicap, trekjerne og spenn med rocker i endene er felles for alle tre modeller. 4frnt lanserer også det de kaller Vibe Veil, et glassfiberlaminat med elastomer (gummimateriale, journ. anm.) i framskia som først og fremst skal hindre at rockertuppene flagrer og dermed bli mer fartsstabile. Ifølge 4frnt er det første gang dette materialet benyttes i ski.
Baktuppen er for at skiene skal slippe lettere i sving i dyp snø og bli mer lettkjørte. Baken er like lang på alle skiene, selv om høyden varierer.
I tillegg har alle spenn under foten, lange tupper foran og bak, og taper som er tilpasset innsvinget. Skiene er ikke laget på 4frnt egen fabrikk (de såkalte White Room-modellene), men av Elan i Slovenia.
BAKTUPPENE: Jo bredere modell, jo høyere –men like lang- baktupp. Baktuppens funksjon er først og fremst å få bakskiene til å slippe lettere i dyp pudder, og dermed gjøre det lettere å både svinge og starte en rotasjon i dyp snø. KYE 120 bakerst. Foto: Tore Meirik
Prøvekjøringen avslører at 4frnt har lyktes i å lage morsomme og lettkjørte ski, hvor den smalere 110-modellen er hakket mer allsidig enn den bredeste. Likevel imponerer begge med kurant carving-grep på godt preparert og relativt slak løype.
Men det er utenfor løypene disse skiene hører hjemme, og der imponerer begge modellene med både lettkjørthet og god fartsstabilitet. Ikke overraskende flyter den bredeste best, men 110-modellen er best på mest.
Flere bilder finner du i galleriet under saken!
KYE 120 er lettere å få med seg på svinger og sprell enn for eksempel den mer kompromissløse Renegade fra samme merke. Likevel antyder prøvekjøringa god flyt i dyp snø, og fartsstabiliteten imponerer. Skiene innbyr til moro også på mer krevende føre enn de er laget for, og det er ikke vanskelig å se for seg at Kye Petersen selv trives på disse skiene i bratte putelinjer hjemme i British Columbia.
KYE 110 er merkbart smalere ikke bare på papiret, men også i praksis. Gjennomslagsføret ble hakket mer merkbart med denne modellen, men det ble også lettere og morsommere å svinge mer. Noe lavere fartsstabilitet enn storebror er prisen for mer allsidighet, men i forhold til størrelsen er det ingenting å utsette på skienes egenskaper i høy fart. Tre turer i Vangslia i Oppdal skisenter levner liten tvil om at dette kan være en god modell for frikjørere som bor i Norge og vil klare seg med ett par ski.
Skiene kommer i butikken høsten 2015, og selv om prisene ikke er klare, så antyder 4frnt-importør og styremedlem Sande rundt 6000 kroner for KYE 110, litt mer for den bredeste og litt mindre for den smaleste.
Denne omtalen er basert på tre turer på hvert av parene, totalt ca. 3000 høydemeter kjøring.
TUPP-PROFIL: Litt brattere på den smalere modellen (nærmest kamera). Foto: Tore Meirik
BAKSKI: 110 til venstre og 120 til høyre. Foto: Tore Meirik
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.