INNFØRER PARKERINGSAVGIFT: Hos Oppdal Skisenter blir det nå avgiftsbelagt parkering. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 5 minutter
Inntil nå har det vært gratis parkering hos Oppdal Skisenter, men forrige uke dukket det opp skilting og automatisk parkeringssystem hos senteret.
Noen frustrerte kunder reagerte på at dette skjedde uten forsvarsel, og at de ble trukket for parkeringsavgift uten å kunne oppdrive noe informasjon.
I senterets kommentarfelt på Facebook var Snorre Øyen blant dem som reagerte. Til lokalavisen Opp forteller Øyen at han ble overrasket, og at han ble trukket for parkeringen gjennom systemets skiltgjenkjenning.
– Vi har ikke hørt et pip. Skiltingen og kameraene bare stod der og systemet var satt i drift. Det synes jeg er merkelig, og jeg merket meg at det var murring om dette i heiskøen.
Til Fri Flyt forteller heissjef i Oppdal Skisenter, Arnulf Erdal, at systemet ennå ikke er i drift og at de som er blitt trukket, skal ha fått refundert gjennom driftsoperatør, OnePark.
– Systemet skulle vært klart for lenge siden, men det har vært en stor jobb å få areal, parkeringskameraer og skilting på plass. OnePark, som vi har som partner, de har ansvaret for parkering på Trysil, Hovden, Hafjell og en rekke andre anlegg også. De organiserer egentlig alt, men har ikke rukket å bli ferdig i tide. Men ingen har måtte betale, sier han til Fri Flyt - og legger til:
– Parkeringssystemet blir satt i drift i løpet av torsdag eller fredag.
– Burde det ha vært kommunisert tidigere at det kommer parkeringsavgift?
– Ting må falle på plass. Opp-avisen har vært infortmert i mange uker. Visit Oppdal også. Det har vært en byggeprosess som ikke er ferdig. Jeg kan ikke gå ut og kommunisere noe før jeg vet hvordan ting blir. Hadde jeg visst om alle tingene for seks uker siden, hadde jeg informert om det.
Sesongkortholdere må også betale
Prisene for parkeringen blir 15 kroner pr. påbegynte time, med en makspris på 40 kroner pr. døgn. For kveldsparkering (mellom klokken 17 og 20) blir det 20 kroner timen for hele tidsrommet.
Man kan også kjøpe sesongkort for parkeringen for 600 kroner.
For vintersesongen 2021/22, koster et sesongkort for voksen 6200 kroner, mens det for ungdom er priset til 5000 kroner. En økning på 100 kroner fra foregående sesong.
Erdal forteller at også sesongkortholdere må belage seg på å betale parkeringsavgift.
– Alle som skal bruke skianlegget må i utgangspunktet kjøpe seg dagspass eller sesongkort.
– Finnes det noen alternativer for å komme seg til anlegget, dersom man ikke ønsker å betale parkeringsavgift?
– Det finnes jo en skibuss som i utgangspunktet bruker å være organisert, men det er ikke jeg som organiserer det, det er Visit Oppdal. Vi sørger for å drifte et best mulig skisenter, så har vi et annet seklskap som sørger for tilleggsytelser. I utgangspunktet har vi jo veldig mye faste gjester fra regionen.
Leier billig av kommunen
Erdal forteller at bakgrunnen for parkeringsavgiften er at heisselskapet investerer 15 til 20 millioner for å løse utfordringer med trafikk og parkering.
– Vi gjør store investeringer for å få organisert trafikken på en best mulig måte. Vi gjør store investeringer for å kjøpe areal, og store investeringer for å utbedre parkeringsarealet.
Heisselskapet skal blant annet lage 500 nye parkeringsplasser ved den nederste dalstasjonen til Solheisen.
Deler av parkeringsanlegget i Vangslia er på kommunal grunn og har vært driftet av Oppdal Skiheiser gjennom årene, men det har ikke vært noen formalisert avtale mellom heisselskapet og kommunen.
Forrige vinter var det dialog mellom Oppdal Skiheiser og kommunen, med ønske om å få til en leieavtale. I juni ble det lagt frem forslag til en leieavtale, som den 24. august ble vedtatt i formannskapet.
I saksdokumentene skrives det at parkeringsarealet som Oppdal Skiheiser nå leier er på 6,2 mål, og prisen de betaler kommunen er 31 000 kroner i året. Avtalen er beregnet ut ifra en grunnpris på 200 kroner kvadratmeteren, med en leierente på 2,5 prosent. Avtalen har en varighet på 40 år, og forutsetter at heisselskapet forskutterer fire års leie til kommunen.
Det presiseres i dokumentene at heisselskapet får en gunstig leieavtale.
«I 2011/2013 ble arealet som nå leies ut kjøpt av kommunen for kr 200,- pr. m2. I dagens eiendomsmarked kan dette vurderes som en lav pris. Prisen er lagt til grunn fordi Oppdal Skiheiser AS nå bekoster en viktig del av infrastrukturen, som er en stor forbedring av de trafikale forholdene i Vangslia.»
– Har det vært noen dialog med kommunen rundt innføringen av parkeringsavgiften?
– Det har vært dialog mellom eiere og kommune hele tiden.
Parkeringsplassene til anlegget i Hovden er på privat grunn og blir ikke avgiftsbelagt.
Det handler om at SkiStar skal halvere sine klimautslipp, og parkeringsavgift er et av de viktigste tiltakene som skal bidra til å redusere utslipp fra kjøretøy og biltrafikk, fortalte pressekontakt i SkiStar Norge, Hege Ousland, til Fri Flyt i august.
Også Bjorli Skisenter i Lesja har nylig innført parkeringsavgift. Der er de gratis de første 30 minuttene (av- og påstigning), mens det koster 15 kroner pr. time deretter. Maksprisen pr. døgn er 40 kroner.
Sogndal skisenter Hodlekve har også innført parkeringsavgift. Prisen pr. time er 26 kroner og maksprisen pr. døgn 100 kroner.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.