NÆRE PÅ: Snøskredet traff den åpne transportløypa i Oppdal skisenter, men driftssjefen avviser at det var fare på ferde for gjestene i løypa. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 3 minutter
– Jeg ser ikke på det som problematisk at skredet gikk ned til transportløypa, der det i utgangspunktet normalt stopper. Det var ikke noe fare med det skredet. Vi opplevde det ikke alvorlig i det store og hele, sier Erdal til Fri Flyt.
Er Oppdal tilbake på norsktoppen i frikjøring, eller var forrige sesong bare et høyst ordinært blaff?
Ifølge både Produktkontrolloven, som alpinanlegg i Norge er underlagt, og bransjestandarden til interesseforeningen Norske Alpinanlegg og Fjelldestinasjoner, skal alpinanleggene sørge for at snøskred ikke kan nå åpne løyper.
– Jeg visste det var en viss fare for snøskred, men vi hadde ikke åpent der oppe. Vi har ikke ansvar for områder utenfor løypene.
– Men skredet gikk jo over den preppa løypa?
– Nei, det gikk ned til transportløypa. Vi hadde ganske grei oversikt på hvordan forholdene var oppe i henget og om det utgjorde risiko for løypa.
Foto: Arnulf Erdal
Foto: Arnulf Erdal
Foto: Arnulf Erdal
Når stolheisen er åpen helt til topps gjør mannskapene i Oppdal skisenter sikringstiltak kontinuerlig for å hindre snøskred som starter i bekkdalen i Vangslia. Dette gjøres ved å dose snø inn i henget med tråkkemaskin, og på den måten utløse kontrollerte skred. Men dette arbeidet forutsetter at vinsjen som brukes med tråkkemaskinen er på plass.
– Normalt dytter vi snø i bekkedalen for å sikre. Men fordi snøkanonene går har vi ikke mulighet til å feste vinsjwiren på toppen. Men så fort vi åpner til topps følger vi vanlig prosedyre ved å kjøre fram og tilbake og dytte ut snø. Vi prøver hele tiden å skjerme løypene og samkjøringsløypene. Noen ganger må vi stenge løyper eller heiser for å beskytte traseene, men vi har ikke styring på de som velger å gå opp, sier Erdal.
Driftssjefen vil ikke kritisere de som utløser snøskred i Oppdal skisenter, og understreker hvor viktig det er at de som gjør det kan informere mannskapene og si fra så fort som mulig uten å frykte kjeft eller hets.
– Det er veldig viktig at folk melder fra om skred, jeg vil ikke være streng eller dømmende, for vi trenger informasjon når slike ting skjer. Da har vi muligheten til å gjøre noe med det og lære av det, sier han.
– Hvilken lærdom kom ut av hendelse på søndag?
– Jo, det følger en del gode ting også når sånt skjer. Vi får øvelse i organisasjonen, skipatruljen får trent og vi får testet oss litt. Det er bra. Jeg skjønner at folk kommenterer det, men vi gjorde flere sikringstiltak. Nummer en at vi ikke kjørte heisen helt opp, og to at vi hadde krysset der oppe med tråkkemaskina. Vi var ganske trygge på situasjonen, men jeg synes det er kjedelig at sånt skjer likevel.
En god skijakke beskytter mot vær og vind, har praktiske løsninger og ser bra ut. Fri Flyt har testet de beste modellene på markedet og anbefaler skalljakker, softshelljakker og forede skijakker.
Vi har testet drøssevis av frikjøringsski med midtbredde mellom 10 og 11 centimeter med alpinbinding. Her er 14 ferske tester av freeride ski - og våre favoritter fra tidligere sesonger.
Artikler og nyheter om snøskred, og hvordan du kan unngå skred. Skal du på topptur må du alltid ta med den eventuelle skredfaren i beregninga.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.