NÆRE PÅ: Snøskredet traff den åpne transportløypa i Oppdal skisenter, men driftssjefen avviser at det var fare på ferde for gjestene i løypa. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 3 minutter
– Jeg ser ikke på det som problematisk at skredet gikk ned til transportløypa, der det i utgangspunktet normalt stopper. Det var ikke noe fare med det skredet. Vi opplevde det ikke alvorlig i det store og hele, sier Erdal til Fri Flyt.
Er Oppdal tilbake på norsktoppen i frikjøring, eller var forrige sesong bare et høyst ordinært blaff?
Ifølge både Produktkontrolloven, som alpinanlegg i Norge er underlagt, og bransjestandarden til interesseforeningen Norske Alpinanlegg og Fjelldestinasjoner, skal alpinanleggene sørge for at snøskred ikke kan nå åpne løyper.
– Jeg visste det var en viss fare for snøskred, men vi hadde ikke åpent der oppe. Vi har ikke ansvar for områder utenfor løypene.
– Men skredet gikk jo over den preppa løypa?
– Nei, det gikk ned til transportløypa. Vi hadde ganske grei oversikt på hvordan forholdene var oppe i henget og om det utgjorde risiko for løypa.
Foto: Arnulf Erdal
Foto: Arnulf Erdal
Foto: Arnulf Erdal
Når stolheisen er åpen helt til topps gjør mannskapene i Oppdal skisenter sikringstiltak kontinuerlig for å hindre snøskred som starter i bekkdalen i Vangslia. Dette gjøres ved å dose snø inn i henget med tråkkemaskin, og på den måten utløse kontrollerte skred. Men dette arbeidet forutsetter at vinsjen som brukes med tråkkemaskinen er på plass.
– Normalt dytter vi snø i bekkedalen for å sikre. Men fordi snøkanonene går har vi ikke mulighet til å feste vinsjwiren på toppen. Men så fort vi åpner til topps følger vi vanlig prosedyre ved å kjøre fram og tilbake og dytte ut snø. Vi prøver hele tiden å skjerme løypene og samkjøringsløypene. Noen ganger må vi stenge løyper eller heiser for å beskytte traseene, men vi har ikke styring på de som velger å gå opp, sier Erdal.
Driftssjefen vil ikke kritisere de som utløser snøskred i Oppdal skisenter, og understreker hvor viktig det er at de som gjør det kan informere mannskapene og si fra så fort som mulig uten å frykte kjeft eller hets.
– Det er veldig viktig at folk melder fra om skred, jeg vil ikke være streng eller dømmende, for vi trenger informasjon når slike ting skjer. Da har vi muligheten til å gjøre noe med det og lære av det, sier han.
– Hvilken lærdom kom ut av hendelse på søndag?
– Jo, det følger en del gode ting også når sånt skjer. Vi får øvelse i organisasjonen, skipatruljen får trent og vi får testet oss litt. Det er bra. Jeg skjønner at folk kommenterer det, men vi gjorde flere sikringstiltak. Nummer en at vi ikke kjørte heisen helt opp, og to at vi hadde krysset der oppe med tråkkemaskina. Vi var ganske trygge på situasjonen, men jeg synes det er kjedelig at sånt skjer likevel.
En god skijakke beskytter mot vær og vind, har praktiske løsninger og ser bra ut. Fri Flyt har testet de beste modellene på markedet og anbefaler skalljakker, softshelljakker og forede skijakker.
Vi har testet drøssevis av frikjøringsski med midtbredde mellom 10 og 11 centimeter med alpinbinding. Her er 11 ferske tester av free ride ski - og våre favoritter fra tidligere sesonger.
Artikler og nyheter om snøskred, og hvordan du kan unngå skred. Skal du på topptur må du alltid ta med den eventuelle skredfaren i beregninga.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.