– Det var en godt kvalifisert gjeng som møtte til opptak, forteller tindevegleder Jørgen Aamot til Fri Flyt.

Sammen med fem andre tindevegledere gjennomførte han i helga det andre opptaket noensinne til skiveglederutdanningen.

Annonse

De som stiller til opptak må først levere en grundig skriftlig søknad, før et utvalg av søkerne blir kalt inn til opptakshelg.

– Det var hard konkurranse og høyt nivå, og det gjorde jobben vår vanskelig. Det er modig gjort å stille til opptak – man vil jo ikke risikere å bli avkledd på noe som ligger så nærme identiteten som egen skikjøring gjør.  Å ikke komme inn var tungt for noen, sier Aamot.

– Blir det nytt opptak neste år?

Sannsynligvis ikke. I kjøreplanen vår er det lagt opp til nytt opptak til skivegleder om to år. Vi må ta en fot i bakken – vi har tatt opp to kull på skivegleder nå, og det er også tindevegledereopptak igjen i 2020.

Her er de 12 som er på kull 2020:

  • Kaj Sønnichsen
  • Petter Westgård
  • Morten Christensen
  • Merrick Mordal
  • Asbjørn Eggebø Næss
  • Hedda Færden
  • Espen Sollien
  • Trond Viggo Sund
  • Truls Kannelønning
  • Katja Pekkala
  • Bjørnar Otto Hovland
  • Thor Espen Fugelsøy

Mange av disse vil være kjente navn for faste lesere av Fri Flyt.

Blant annet har Petter Westgaard (bildet) vært med å arrangere de siste to års Film Tour, mens Asbjørn Eggebø Næss har vært skiproff i en halv mannsalder og frikjøringsveteran Espen Sollien jobber (blant annet) med skimerkene K2 og Line for Madshus og har også levert saker til Fri Flyt.

– Skimiljøet er lite, med mange kjennskap og vennskap. Hvordan tenker dere rundt det og opptaket?

– Det er en utfordring. Jeg kjenner selv enkelte av de som søkte. Rent konkret kan jeg si at søknaden blir lest av 3-4 ulike personer, og det er usannsynlig at alle kjenner alle like godt. Og nå på opptaket var vi fem vegledere i sving pluss en representant for tindeveglederstyret, tilsammen seks personer som sammen gjør opptaket. Alternativet ville vært å ha en maskin til å gjøre opptaket, eller leie inn folk fra for eksempel det franske forbundet. Det er klart dette er en utfording – og vi tar den på alvor, sier Aamot til Fri Flyt.