/ Topptur

– Skal være gode i forhold til vekta

En toppturski vil alltid være et eller annet kompromiss mellom vekt og kjøreegenskaper. – De beste har en geometri og sammensetning som virker med kreftene, sier skiekspert.

Sist oppdatert: 18. april 2023 kl 06.40
Lesetid: 4 minutter

Toppturski kommer alle varianter av vekt, lengde og bredde. Alt fra superlette, smale ski som er best oppover -  til breie ski som fortsatt er veldig lette og vil gjøre det bra på en pudder-topptur. Det finnes også tyngre konstruksjoner, som kan være perfekt for allsidig kjøring, rennekjøring og brattkjøring på hardt underlag.

– Jeg tror folk har et bilde i hodet av hvordan deres drømmetur ser ut. Hvis en drømmetur er å gå fin vårsnø og kjøre i enkel snø ned igjen, så vil jeg si at en veldig lett ski kan være bra. Eller hvis du skal trene å gå veldig mye høydemeter, sier skitestansvarlig Henning Reinton.

mann på skitur i fjellet
Les også
BOR SENTRALT: Tore Meirik er bosatt i Oppdal og kan gå topptur rett ut av huset sitt.
BOR SENTRALT: Tore Meirik er bosatt i Oppdal og kan gå topptur rett ut av huset sitt.

En lettere ski vil naturligvis kreve mindre krefter - ihvertfall på vei opp.

Hvis bildet i hodet viser en topptur midtvinters med løssnø, eller en mer frikjøringsaktig skikjøring, så foreslår Reinton en litt bredere og tyngre ski.

De smale og lette toppturskiene har stort sett en midtbredde på +/-90 mm. De mer allsidige toppturskiene har en midtbredde på 100 millimeter og mer. En bredeste toppturskiene er gjerne rundt 110 millimeter til sammenlikning, mens de smaleste er rundt 85 mm. 

Det er stort sett vekten som definerer hvilken kategori skiene havner i. Veier skiene veier mer enn 1600 - 1700 gram, så definerer ikke Reinton skiene som toppturski lenger. 

Da har de sneket seg over i kategorien for frikjøring.

TESTING I RELEVANTE OMGIVELSER: Ida Hilde Gunleiksrud under skitesten for 2023 - 2024 på Strandafjellet. Dette er omtrent akkurat det terrenget allsidige frikjøringsski skal være best i. Foto: Vegard Breie
Les også
TESTSJEF: Henning Reinton har testet alt fra ganske lette ski til medium-breie ski til veldig breie toppturski. Foto. Christian Nerdrum
TESTSJEF: Henning Reinton har testet alt fra ganske lette ski til medium-breie ski til veldig breie toppturski. Foto. Christian Nerdrum

En god toppturski

– De skiene som vinner toppturtestene, vil være god å kjøre relativt sett i forhold til vekten. Det betyr at de har klart å lage en geometri og en sammensetning av skiene som virker med kreftene, som gjør at du får en overraskende stabil og kontant eller svingvillig eller pålitelig ski i forhold til hvor lite den veier, sier ansvarlig redaktør Erlend Sande. 

Sande har vært med på skitestingen til Fri Flyt siden begynnelsen av 2000-tallet og har erfaring fra hundrevis av ulike ski i ulike kategorier. 

Han utdyper hva som gjør en ski god:

– De skal være stabile, det skal være sånn at du har lyst til å kjøre svinger i varierende svinglengde. Du bør kunne sladde dem og kjøre skjærende svinger om hverandre. Det er ski som gir god følelse av kontroll og pålitelighet, forklarer Sande. 

lette toppturski test friflyt 2023
Les også
GJERNE BRED, MEN IKKE TUNG: En ski til toppturer kan godt være bred nok til å flyte i pudderet, men den bør likevel holde seg under 1600 - 1700 gram og ha techbindinger hvis turene strekker seg over flere timer - eller dager, for den saks skyld (skikjører: Simen Johannessen). Foto: Christian Nerdrum
GJERNE BRED, MEN IKKE TUNG: En ski til toppturer kan godt være bred nok til å flyte i pudderet, men den bør likevel holde seg under 1600 - 1700 gram og ha techbindinger hvis turene strekker seg over flere timer - eller dager, for den saks skyld (skikjører: Simen Johannessen). Foto: Christian Nerdrum

I følge testsjef Reinton testes det stadig flere ski. 

– I år har vi testet alt fra ganske lette ski til medium-breie ski til veldig breie toppturski. Det eneste vi ikke har testet i år er konkurranse rando-ski, som er enda smalere og lettere enn dette, forklarer Reinton. 

Alle ski i testen blir veid, slik at du får både en totalvekt og en relativ vekt, altså vekt per areal. En lett ski til topptur veier rundt kiloen.

Sko og bindinger bør matche skia

– Når jeg tester relativt lette ski, så prøver jeg også å bruke lette sko. Jeg har noen sko som er rundt en kilo. Det er også en fordel å ha lette bindinger på dem, sånn at du får en pakke med komponenter som matcher hverandre bra. Hvis du har en veldig lett ski, og kjører den med en tyngre frikjøringsstøvel, så blir skien litt spinkel og fyrstikkaktig uansett. Med en lettere sko kjenner man at det passer sammen, forklarer Sande.

ALINPAPPA: Alpinpappa og artikkelforfatter Erlend Sande plukket opp et innsidetips i alpinmiljøet om å velge seg racing slalåmski til bakkebruk - også for folk flest. Foto: Christian Nerdrum
ALINPAPPA: Alpinpappa og artikkelforfatter Erlend Sande plukket opp et innsidetips i alpinmiljøet om å velge seg racing slalåmski til bakkebruk - også for folk flest. Foto: Christian Nerdrum

Man bør altså velge en techbinding til en toppturski. 

– De finnes i forskjellige utgaver. Alt fra en veldig rendyrket utgave rundt under 200 gram. Så kan du legge på forskjellige funksjoner, med mer eller mindre avansert utløsning og skistopper, få mer funksjonalitet og gå opp i vekt, sier Reinton og viser et par bindinger på 300-400 gram.

Metoden

Når Fri Flyt tester toppturski, så brukes mesteparten av tiden og kreftene på å kjøre på skien, heisbasert. På den måten får de raskt og effektivt sammenlignet ulike modeller. 

Mye testing gjøres også hos Fri Flyts Tore Meirik, som bor rett ved fjellene i Oppdal.

– Vi pleier også å samle hele testlaget og kjøre litt heisbasert offpist med skiene, for å utfordre skiene og finne ut hvor de svikter og hvor de gjør det bra.

GOD NED - OG OPP: – De skiene som vinner toppturtestene, vil være god å kjøre relativt sett i forhold til vekten, sier ansvarlig redaktør Erlend Sande. Foto: Christian Nerdrum
GOD NED - OG OPP: – De skiene som vinner toppturtestene, vil være god å kjøre relativt sett i forhold til vekten, sier ansvarlig redaktør Erlend Sande. Foto: Christian Nerdrum

Har merket en endring

For noen år siden mener Reinton at de fleste skifabrikantene prøvde å lage så lette ski som mulig. 

– Den trenden har snudd. Nå opplever vi at de fleste skifabrikantene prøver å finne en ganske lett ski, som har veldig gode egenskaper nedover. Og det ser vi i testen at det er det mange som lykkes med, sier Reinton.

Publisert 27. mars 2023 kl 14.46
Sist oppdatert 18. april 2023 kl 06.40
annonse

Relaterte artikler

annonse
FJELLET DER DET STARTET: Ola Hovdenak i en hytte på vei opp til Skåla - det første fjellet i samlingen til den rutinerte fjellmannen  fra Nesja. Foto: Christian Nerdrum
Samlet 1133 topper i Møre og Romsdal

Samlet 1133 topper: – Anbefaler ingen å gjøre det

I tauet til redningstjenesten
En dag på jobb med Luftambulansen

– Hvor er du nå?

klatrere i fjellet
Ski- og tindeveglederutdanningen

Hard kamp om plassene utdanningen

rød strek i bratte fjell
Historisk førstenedkjøring på Trango

– Vanvittig sterkt øyeblikk

skikjører i bratt og trangt terreng
62 grader både nord og ned

Styggbratt vårskikjøring på Sunnmøre

LETT TILGJENGELIG: Sånn så det ut i 2019 for Robert Aaring noen dager før Trollstigen åpnet på Stigbotnhornet ved Trollstigen, som måtte sykle opp den stengte veien. Foto: Nikolai Schirmer
Sommertoppturer i Romsdalen

Klassiske toppturer ved Trollstigen

skitur i shorts
Sunnmøringene kom først

Trollstigen åpner

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen