Surfinstruktør i Lapoint, Linus Eliasson har undervist hundrevis av surfeaspiranter de seneste årene. Interessen for surfing i Norge har aldri vært større. Kanskje er det din tur i sommer? Vi hjelper deg på veien og gir deg tips til padleteknikk, forståelse for sikkerhet og surfetikette, forsering av brytende bølger og ikke minst hvordan reise seg på brettet.

Det gjelder å finne rett balansepunkt på brettet, slik at du padler flatt i vannet. Ofte har nybegynnerbrettene en markering som skal ligge under nesen. Flytt den frem til du. Når du da har kommet så lang frem at nesen dukker under, får du flytte deg litt lenger bak. Samle benene bak og spenn rumpe for å få bedre balanse og minimere sidelengs gynging. Kroppsvekten på brettet skal være fra midten av lårene til øverste del av magen. Hold en svai i ryggen for å gi mere styrke i skulderne til padlingen, samtidig som du får bedre oversikt på hva som skjer. Dynamikken i padlingen skjer i armer og skuldre.

Det mest effektive er lange, seige tak. Bruk tid på aksellerasjonen. Toppfarten kommer ikke umiddelbart. For å bruke minst mulig energi, bør du strekke armen frem rett over vannoverflaten. Hele underarmen skal under vann. Legg håndoverflaten relativt vertikalt i vannet. Følg ut ut svømmetaket helt ned til hoftene og gi det gjerne et lite snert på slutten. Pass på å legge balansen midt over brettet, slik at du ikke gynger.