Fart åpner for nye muligheter når du surfer. Funksjonen kan variere, og veldig ofte er fart nødvendig av den enkle grunnen at bølgen er rask. Om du da ikke klarer å holde følge, vil du bli tatt av skummet. Andre ganger vil du rekke frem til en brytende seksjon, eventuelt passere den. Enkelte manøvre gjør seg også bedre med fart, som for eksempel floatere, cutbacks, og airs. Pumping er dessuten svært funksjonelt og/eller nødvendig når bølgene er små. 

1. Mest effekt av pumpingen får du når du legger brettet i de bratte seksjonene av bølgens krumming.

2. Pumpingen skjer med relativt små, raske bevegelser i sinuskurver på bølgen. Flytt bakfoten litt fremover slik at brettet legges flatere. Vri kropp, hofter og knær i fartsretningen.

3. Løft bakre arm samtidig som du skyver fra med bena når du er i bunn av sinuskurven. Hold fremre arm i fartsretningen. 

4. Sving den bakre armen frem og ned for å skape ekstra moment og vektoverføring til du glir ned igjen fra bølgen og kan gjenta bevegelsen

Enkelte bølger er så raske at de ikke engang tillater deg å starte rittet med en bottomturn. For at du ikke skal bli fanget av skummet, må du så snart som mulig opp i veggen og pumpe fart. 

Surfeskolen på friflyt.no: