Jakten på den perfekte skia

På skjæret som en ekte alpinist

– Felles for carvingskiene er at du kan sette sving i sving med de, og at de har godt grep på snøen, sier skiekspert Ida Gunleiksrud.

Sist oppdatert 28. mars 2023 kl 06.00

Hvert år tester Fri Flyt et titall av ski, og i jakten på det perfekte paret har testansvarlig Henning Reinton med seg en gjeng med skieksperter, som er med på å teste alle skiene.

Med i denne gjengen er Ida Gunleiksrud. Hun er en av landets mest allsidige skikjørere, med lang erfaring fra både alpint og frikjøring på toppnivå. Ida har flere topplasseringer i internasjonale frikjøringskonkurranser, og har blant annet vunnet den prestisjetunge Røldal Freeride Challenge (RFC).

En god dag på ski for Ida kan like gjerne være i nypreparerte løyper som i dyp nysnø.

Og når hun er i bakken, så foretrekker hun stort sett å stå med carvingski, eller racingski.  

– Hvis du sammenlikner carvingski med en racingski, så vil ikke disse kreve like mye av skikjøreren som en ren racingski vil gjøre, sier Gunleiksrud. 

CARVINGSKI: – Hvis du sammenlikner carvingski med en storslalåm eller slalåmski, så vil ikke disse kreve like mye av skikjøreren som en ren racingski vil gjøre, sier Gunleiksrud. Foto: Christian Nerdrum
CARVINGSKI: – Hvis du sammenlikner carvingski med en storslalåm eller slalåmski, så vil ikke disse kreve like mye av skikjøreren som en ren racingski vil gjøre, sier Gunleiksrud. Foto: Christian Nerdrum

Gunleiksrud forklarer at carvingskiene tillater skiløperen å sette såkalt «sving i sving» som et fellestrekk - at radien på svingen lar seg justere midt i skjæret.

– De har godt grep i snøen sammenliknet med de bredere frikjøringsskiene eller allmountainski. Også vil disse være lettere å kjøre sving med. De vil funke godt på sløsj, men også når det er hardere og fastere snø, sier hun.  

I år (2022/2023) er det satt et øvre pristak for skiene som er med i testen. 

– Vi har med carvingski i en høvelig priskategori. Det vil si at de skiene vi har testet finnes i butikken fra 6000 - 6500 kroner med binding, sier Henning Reinton.   

I BRUK: Ida Gunleiksrud sier hun foretrekker carvingski som liker å kjøre ulike typer svinger. Foto: Anki Grothe
I BRUK: Ida Gunleiksrud sier hun foretrekker carvingski som liker å kjøre ulike typer svinger. Foto: Anki Grothe

– Du har jo noen litt mer aggressive av disse carvingskiene også, for de som vil kjøre større svinger, litt høyere hastighet - som fortsatt er superstabile, og begynner å nærme seg en storslalåmski. 

Ida forteller at det er også store forskjeller innen kategorien for carvingski. Desto mer innsving en ski har, desto lettere er det å svinge skia. Jo rettere form skia har, desto mer rett ned vil skia kjøre. Hva folk velger, vil være helt opp til nivå, kjørestil og behov.

– De skiene jeg liker best, vil du ha glede av de på ulike typer forhold. De håndterer både litt lang og litt kortere radius. Om det er litt slakere eller brattere, så vil du kunne kjøre ulike typer svinger og fortsatt kose deg masse med de, fortsetter Gunleiksrud

Her finner du alle skitestene til Fri Flyt

Publisert 6. desember 2022 kl 11.58
Sist oppdatert 28. mars 2023 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
toppturbinding
Test av Marker Cruise

Test av Marker Cruise

toppturstøvel i snø
Testet: Imponerende nyhet fra Dynafit

Sjelden kombinasjon av gå- og kjøreegenskaper

Få skistøvlene til å sitte godt

Spenner du i riktig rekkefølge?

skikjører med skibrillene på
Ekstremt allsidige goggles

Test av Julbo Lightyear goggles

toppturbinding
Spennende nyhet med innovativ bakbinding

Test av Dynafit Ridge toppturbinding

mann på topptur med solbriller
Med ekstremt allsidige glass

Test av Julbo Shield

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen