Det franske merkets ikoniske ski, med den vibrasjonsdempende oppfinnelsen Red Ball, skapte furore i skibransjen da den kom på markedet tidlig på 80-tallet.
TECH-JON: Jon Skolmen som Ole Bramserud i Selskapsreisen 2 – med Red Ball-ski og innebygde høyttalere i skijakken.
Lesetid: 4 minutter
Actionsportens historie er tett knyttet til innovasjoner og trender – fra ikoniske oppfinnelser til forbigående nykker.
Gjennom artikkelserien Innovasjoner og trender, ser Fri Flyt både bakover og fremover i tid, og forteller unike historier om alt fra kortvarige trender som speilet samtiden, til revolusjonerende produktutvikling som endret sportene våre.
I artikkelseriens andre sak skal vi til 1984, der en ikonisk alpinski med gullfinish stod øverst på den olympiske pallen i Sarajevo, da en rød, aerodynamisk plastklump på skituppen var det alle snakket om.
Dette er historien om skien Dynastar Golden Race og den vibrasjonsdempende røde ballen på tuppen av skia.
IKONISK: Med gullfinish og den ikoniske røde ballen på skituppen. Et av skihistoriens og 80-tallets mest gjenkjennelige skimodeller.
Snowboardlegenden Shaun Palmer og Swatch skapte 90-tallets kuleste innovasjon. Etter 20 år kan teknologien endelig få sin etterfølger.
Dynastar Golden Race: Gullski og plastballer
Hva har to olympiske gullvinnere og skuespiller Jon Skolmen til felles? De hadde alle suksess med Dynastar Golden Race. Den franske skifabrikantens mest ikoniske 80-tallsski vakte stor oppsikt, ikke minst på grunn av innovasjonen Red Ball – en rød plastdings på skituppen som skulle redusere vibrasjoner og forbedre aerodynamikken.
«Det er vibrasjonsdempere, så skien skal gå jevnere»
Året var 1985, filmen het Selskapsreisen 2, og ordene kom fra Jon Skolmens utstyrsopptatte karakter Ole Bramserud. Med innebygde høyttalere i jakken og det nyeste av skiteknologi på beina, skrøt Bramserud til sin svenske flørt at hans Dynastar Golden Race var prototyper for sesongen 1986, men at de ikke var sluppet på markedet ennå. Det er mulig han hadde rett, godeste Bramserud, men skiene hadde allerede vunnet tre olympiske medaljer og fått massiv oppmerksomhet, da Skolmen skulle imponere «Kjârran» i sveitsiske Verbier, der Selskapsreisen 2 ble spilt inn.
NORDMENN HJERTE VERBIER: Ole Bramserud (AKA Jon Skolmen) i «Selskapsreisen 2» presser sina vibrasjonsdempere fullt ut i Verbier. Foto: Rolf M. Aagaard / NTB
Hva var Red Ball og Airflo?
Den franske skifabrikken ble grunnlagt i 1963 i byen Sallanches, ved foten av Mount Blanc. Det var en fusjonen mellom selskapene Starflex Skis og Dynamic, som samlet et progressivt miljø under navnet Dynastar.
I 1984 patenterte Dynastar Contact System, en vibrasjonsdempende teknologi med aerodynamiske egenskaper. Red Ball var den mest iøynefallende komponenten: en rød plastkule montert på tuppen av skiene, ment å redusere luftmotstand og forbedre kantgrep.
Skiene Golden Race og Course, med gull- og hvitfarget finish, ble med dette systemet noen av 80-tallets mest ikoniske ski. To år senere kom oppfølgeren Airflo på modellene The Omesoft K og The Dynasty K – en videreutvikling av Red Ball, med luftekanaler gjennom skituppen for ytterligere aerodynamisk effekt.
OL-suksess i Sarajevo
Under vinter-OL i Sarajevo i 1984 fikk Dynastar sitt definitive gjennombrudd.
Paoletta Magoni (Italia): gull i slalåm
Debbie Armstrong (USA): gull i storslalåm
Didier Bouvet (Frankrike): bronse i slalåm
Alle kjørte med Golden Race, og alle hadde Red Ball på skituppene. Skiene ble symboler på suksess og stil, og TV-bilder av de smilende gullvinnerne med gullski på skuldrene bidro til at Dynastar fikk massiv oppmerksomhet og kommersiell suksess.
Sarajevo-OL ble senere stående i sterk kontrast til krigen som fulgte. De olympiske anleggene ble omgjort til militære installasjoner, og seierspallen i sentrum ble brukt til avrettelser. Likevel huskes 1984 som året da Dynastar Golden Race fikk sitt gjennombrudd.
GULL: Debbie Armstrong vant gull i storslalåm, og Dynastars vibrasjonsdempende, røde ball ble sett av millioner av TV-seere. Foto: Youtube
Teknologi og ettermæle
Mye tydet på at Red Ball-teknologien virket, og ble et eksempel på hvordan teknologi utviklet for eliten kunne overføres til massemarkedet. Golden Race og Course ble bestselgere i alpinanlegg verden over.
Men hva med oppfølgeren Airflo? Skiene Omesoft K og Dynasty K var teknisk avanserte, men fikk aldri samme suksess. Ifølge brukere skapte snøpakk i lufteventilene problemer, og innovasjonen ble fort glemt. Airflo forblir et mytisk innslag i skimarkedet – husket av få, testet av enda færre.
OPPFØLGERENEN: Reklame fra året 1986, da Dynastar lanserte Airflo.
Arven etter Red Ball og Airflo
Dynastars ideer inspirerte konkurrenter:
Fischer lanserte ski med hull i tuppen for bedre aerodynamikk – som riktignok kastet snøsprut i ansiktet på brukerne.
Rossignol laget ski med plasttupper som ofte falt av, og gaffateip ble løsningen.
Etter hvert flyttet vibrasjonsdempingen seg fra å være synlig på utsiden til å bli integrert i skiens kjerne. I dag er sjokkabsorbering en selvfølge i utviklingen av konkurranseski – og teknologien drypper videre ned til massemarkedet og utleieski.
HULL: Fischer sin variant av aerodynamisk innovasjon på skituppen.
Comeback og hyllest
I 2008 gjenopplivet Dynastar designet fra Golden Race og Course med modellene Troublemaker og Big Trouble – komplett med rød ball. For artikkelforfatteren er det fortsatt ingen tvil: Golden Race er alpinskihistoriens vakreste ski.
Oppfordringen til Dynastar står: lag en ny hyllestmodell. I mellomtiden går jakten på eBay etter et ekte par Golden Race. Kommer de i hus, havner de på hytteveggen – med skål til ære for Paoletta Magoni, Jon Skolmen og den svensken i Selskapsreisen 2 som roper:
Sportsbriller er obligatorisk på stisykling og kan erstatte goggles på topptur. Her er test av briller og tips til hvordan du tar vare på brillene og hvilke du bør velge.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.