Fri Flyt om hasjen, damene og skredvarslingen

Fri Flyt har alltid ment noe - om mye mer enn skiutstyr og skisteder.

Sist oppdatert 12. februar 2019 kl 16.30
Å bruke et ulovlig rusmiddel må aldri bli en inngangsbillett til skimiljøet. Illustrasjon: Fri Flyt Arkiv
Å bruke et ulovlig rusmiddel må aldri bli en inngangsbillett til skimiljøet. Illustrasjon: Fri Flyt Arkiv

Hasjen

Er cannabis nå mer populært blant ungdomspolitikere i regjeringspartiene enn blant frikjørerne? Vi i Fri Flyt var forsiktige og lovlydige folk, men blandet oss ikke inn hva folk gjorde etter stengetid på afterski. Vi har intervjuet – for ikke å si hyllet – alt fra hasjprofeter til avholdsfolk på grunn av det de gjør med ski på beina. Men en ting har vært helt sentralt: Å bruke et ulovlig rusmiddel må aldri bli en inngangsbillett til skimiljøet. Da Dagbladet og Antidoping Norge nærmest påstod at man måtte røyke noe for å tørre å gjøre det de gjør i X Games, reagerte vi. Med Andreas Håtveit i spissen er en rekke norske gullvinnere eksempler på det motsatte. Kanskje er det gode argumenter for å legalisere rusmidler som i dag er ulovlig. Men for hver enkelt av oss er det bedre grunner for å holde oss langt unna.

Husker du denne? Nitrist forsøpling av X Games-debatten

Damene

Likestilling mellom kjønnene er viktig for oss i Fri Flyt. Akkurat som det gjør samfunnet bedre for alle, gjør det skimiljøet bedre – for alle. Når vi skal gjennomføre dette i praksis, møter vi fort oss sjøl i døra. For er det ikke mange flere gutter enn jenter som drar på i bakken, tar bilder av skikjøring, lager sin egen film, finner fjellsider ingen noen gang har kjørt ned eller har lyst til å jobbe i Fri Flyt? Eller er det fordi vi stort sett er menn i redaksjonen vi ser det slik? Uansett har det skjedd en den siden vårt konkurrerende magasin hadde temasak om «pro hoes». De halvnakne Reef-damene er borte fra ISPO-messa, erstattet blant annet av helproffe kvinnelige utøverne som inspirerer både gutter og jenter. Den gamle praten om  «nivået i dameklassen» høres sjeldnere. Full likestilling har vi nok ikke, men forhåpentligvis er vi på vei.

Skredvarslingen

Hvem hadde trodd for 20 år siden at vi skulle få noe som het varsom.no, som gav deg oppdatert informasjon om skredfaren basert på observasjoner fra et statslønnet korps av folkehøgskolelærere og tindevegledere på hvileløs jakt etter svake lag i snødekket? Vel, det er selvsagt ingen, vi hadde knapt internett på den tida. Men samtidig hadde andre land skredvarsling, selv møtte jeg en skredobservatør på splitboard i Utah i 1999 og tenkte at det måtte være en stilig jobb. Det var ikke bare sveitserne og de ivrigste amerikanerne, faktisk listet vi opp 13 land som hadde skredvarsling for friluftsfolk i en lederartikkel der Fri Flyt krevde at dette måtte også Norge få. Nå er dette fjernt. Vi har vent oss til å sjekke reg.obs og diskutere «skredproblemet» opp og ned. Ulykkestallene de siste årene tyder på at det virker. De stadig flere som går på topptur, gjør det på en stadig tryggere måte.

Erlend Sande er ansvarlig redaktør i Fri Flyt. Jubileumshøsten 2018 skrev han om sakene som Fri Flyt har vært opptatt av i det tjue årene magasinet har eksistert. 

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.

Les også: Test av lette toppturbindinger

Les også: Test av åtte allsidige topptursekker

Les også: Slik justerer du bindinger

Les også: Best i test

Publisert 12. februar 2019 kl 16.30
Sist oppdatert 12. februar 2019 kl 16.30
annonse
Relaterte artikler
annonse
VERN I GAVE: Barth-Eide sa at 'avtalen' om å verne 30% av verdens natur var en gave til verdens barn. Men hva fikk de egentlig? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andesen
Alle barn ble lovet en gave som skulle løse naturkrisen. Men hva skjedde så?

Mysteriet med den krympende julegaven

SINT: Henrik Kristoffersen reagerte med sinne og snøballkasting da klimademonstranter tok seg inn i målområdet under verdenscuprennet i Gurgl. Foto: Skjermdump/NRK
Kommentar fra Nikolai Schirmer og Ørjan K. Aall

Tar oppgjør med Henrik Kristoffersen

SKIGARDEROBEN: Egentlig har artikkelforfatteren sverget på at han har kjøpt sitt siste par ski for noen år siden. Foto: Alexander Urrang Hauge
Luksusproblemer og utstyrsdilemma

Hvor mange par skal du egentlig ha?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen