/ Om

CASE: GIRO

Ultimate Nordic blåste liv i Giro som merkevare i kjernemålgruppen med å satse tungt på Fri Flyts events, filmproduksjon og kompetanse.

Sist oppdatert: 29. oktober 2019 kl 10.47
Lesetid: 2 minutter

Involverte parter i caset:

Ultimate Nordic og Fri Flyt.

Om caset: 

Giro har eksistert lenge i Norge, men har vært nede i en bølgedal når det kommer til merkevarekjennskap og verdi hos sluttbruker. Ved overtakelse av store italienske merket ønsket Ultimate Nordic å ta grep for å øke kjennskapen og populariteten til merket i det norske markedet.

Leserne og brukerne av Fri Flyt, Terrengsykkel og Landevei er opinionsledere i sine respektive miljø, og aksept blant disse målgruppene er viktig for å skape merkevarekjennskap blant den generelle befolkningen.

Giro har et stort sortiment med både klær, hjelm, sko og briller/goggles. Markedsføringen har et internasjonalt preg, uten tilpasning til det norske markedet spesifikt.

Ultimate Nordic ønsket derfor å spisse kommunikasjonen og knytte Giro som merkevare tettere til det norske miljøet innenfor sin spesifikke sport/aktivitet. Ved å rekruttere norske ambassadører innenfor ski og sykling som er tydelige profiler i kjernemålgruppene skaptes det en sterk link til kjernen i ski- og sykkelmiljøet i Norge. Et tiltak var Fri Flyt sin Web-TV satsning FFTV og serien «Hva er det med Vågå?» om skimiljøet i Vågå hvor Giro har flere ambassadører.

Lignende tiltak på video ble gjort på flere av Fri Flyts allerede solide og etablerte webTV-serier som «Terrengskolen», «Livet på Landeveien» og «Skipatruljen» m.fl.

I tillegg ble det fokusert på å aktivere merkevaren mot sluttbruker på arena skapt av Fri Flyts arrangement. Sponsorat på Fri Flyt Film Tour og Terrengsykkelrittet sikret tilstedeværelse på sentrale arrangement innenfor begge sfærer, noe som genererte god kontakt med miljøet og solid organisk spredning.

På siden av dette ble det også gjennomført tradisjonell markedsføring i Fri Flyts printkanaler med annonser og advertorials, samt bannerannonsering på relevante nettsider.

Oppsummering kampanje:

Hovedsponsor Terrengsykkelrittet

Sponsor Film Tour

Sponsor Web TV serie: Bikepacking

Sponsor Web TV serie: Livet på Landeveien

Sponsor Web TV serie: Terrengskolen

Sponsor Web TV serie: Hva er det med Vågå?

Sponsor Web TV serie: Skipatruljen

Sponsor Web TV serie: Frikjører

Innrykk i 2 utgaver av Fri Flyt, annonse og 4 siders advertorial

Innrykk i Landeveis TdF-guide

Publisert 29. oktober 2019 kl 10.47
Sist oppdatert 29. oktober 2019 kl 10.47
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

RACING UTEN PORTER: Frikjører Øystein Aasheim tilegnet store deler av en vintersesong for å lære seg å stå på ski som en alpinist. Her er har riktignok på et par storslalåmski. Foto: Bård Gundersen
Innsidetips fra en alpinpappa

10 grunner til å velge racing slalåmski

Pernille Holsvik Ingebrigtsen / Strynefestivalen
Høydepunktene samlet i en video:

Det beste fra Strynefestivalen

På kanten: Toppen av Nordre Trolltind er godt eigna for overnatting, men manglar rekkverk. Henning Svoren studerer ruta opp Nordaustegga på Store Trolltind i den siste kveldssola.
Har du høyrt songen frå eit stup?

Klatring på Nordaustegga på Store Trolltind

BLAUT NEDFART: En elv av våt snø følger Arne Litleres ferd ned en sørvendte renne i Vestre Austabotntind. Foto: Erlend Sande
På ski fra Store Austabotntind (2204 moh)

Fra rygg til renne

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen