KLASSIKER MED NY ADKOMST: Ferdselsforbud i Vemorkjuvet lager litt knot med adkomsten til klassikerne Trappfoss (bildet) og Juvsøyla. Arkivfoto: Lars Petter Jonassen
Lesetid: 2 minutter
Årsaken til ferdselsforbudet i isklatremekkaet ved Rjukan er risiko på grunn av plutselige vann-, is-, og steinmengder som kan komme brått ned i juvet på grunn av overløp i Hydros kraftverk. Økt trafikk i det ellers lite besøkte juvet kombinert med endringer i kraftproduksjonen har ført til at risikoen ved å oppholde seg i deler av juvet øker.
Ifølge vedtaket er det etablert nye, alternative traseer for å sikre tilgang til Trappfoss og Juvsøyla:
Området innenfor de røde markeringene er sperret fram til 2028.
Formelt er det Hydro Energi som søker Tinn kommune om ferdselsforbudet, som er midlertidig. Slik formulerer de behovet i søknaden:
«Hydro Energi AS søker som grunneier om å få sperret av et mindre parti av Vemorkjuvet vest for Vemork for all ferdsel, dvs. innføre midlertidig ferdselsforbud. Bakgrunnen for dette er av hensyn til sikkerheten til de som ferdes der. Forbudet vil gjelde inntil nødvendige ombygginger i tunnelsystemet er utført, men maksimum 5 år.
Bakenforliggende årsak er at det kan medføre stor fare å ferdes i dette området. Det har vært et overløpssystem her helt fra kraftverkene på Vemork ble etablert (1911 og 1972). Ved et utfall av kraftverket ledes vannet ut i en kanal og et tunnelsystem med overløp til Vemorkjuvet.
De gangene dette skjer vil det kunne komme store mengder vann, is og stein ned i et begrenset parti i juvet. Dette kan medføre stor fare for de som ferdes her når dette inntreffer.
Historisk har området ikke hatt stor ferdsel, men dette har forandret seg med økt interesse for isklatring.»
Både Norges Klatreforbund (NKF) og Norsk Tindeklub melder at de stiller seg positive til ferdselsforbudet, men begge organisasjonene anfører også at terskelen må være høy for en slik inngripen i allemannsretten, og at det er uheldig at de nye anmarsjrutene til Trappfoss og Juvsøyla krever rappellering.
Ferdselsforbudet ble vedtatt 8. november 2023 og gjelder i fem år - altså til 8. november 2028.