– Vi er inne i prosjektets siste fase, hvor vi får på plass en del visuelle justeringer for å heve designet. I tillegg tester vi tjenesten fra A til Å før Fnugg går live på markedet. Man vil gjerne levere noe alle parter blir fornøyd med, så da stiger stressfaktoren et par hakk, sier Hans Christian Berge i Making Waves, som står bak produksjonen av Fnugg.

15. mai i år ble det offentlig kjent at Alpinanleggenes Landsforening (ALF) jobber med en løsning som skal konkurrere mot den allerede godt etablerte tjenesten Skiinfo i Norge. Dermed starter drakampen om å signere avtaler med landets 200 små, mellomstore og store skianlegg. Så langt har omlag 80 sagt ja til å være med på Fnugg.

Annonse

– Noen av de mellomstore og små anleggene vil vente og se hvordan Fnugg vil bli. Samtidig vil vi legge til rette for løsninger som gjør at vi får med flest mulig, sier daglig leder i ALF, Camilla Sylling Clausen til Fri Flyt.

Utviklingen av tjenesten har foregått i omlag et år, og nærmer seg et sluttprodukt. Berge, som er en del av et utviklerteam på fem- i tillegg til Sylling Clausen i ALF, er godt fornøyd med det han ser.

– Denne type tjeneste er noe jeg vet mange har savnet, og at det er ALF som er initiativtaker, gir Fnugg en unik tilgang til majoriteten av norske alpinanlegg, deres kunnskap og deres ressurser. Vi tror at Fnugg vil være relevant for både familiefaren som planlegger en tur med familien til helgen i tillegg til løssnø-kjøreren som raskt ønsker en oversikt over hvor det har falt mest snø de siste dagene.

fnugg
fnugg

Slik fungerer det

Tjenesten fungerer slik at anleggene skal kunne logge seg på via enten mobiltelefonen eller dataen. Derfra kan de enkelt endre status på heiser, vær og forhold. En viktig funksjon blir også «dagens bilde», som på sett og vis vil erstatte det tradisjonelle webkameraet.

– Stiller dere noen krav til anleggene dersom de vil jukse med forholdsrapportene?

– Her tror jeg demokratiet vil vinne uansett. Det er ikke noe mål for anleggene å jukse ved å skryte på seg bedre forhold enn det faktisk er. Sluttbrukeren kan enkelt sjekke anlegget på sosiale medier. Forhåpentligvis vil anleggene se og forstå at det beste er å gi et riktig bilde av dagens forhold, slik at sluttbrukerne våre opplever tillit til anlegget, også på grå dager med lite snø eller utfordrende vær, sier Sylling Clausen.

camilla-1
camilla-1

Camilla Sylling Clausen viser frem Fnugg. Foto: Anders Holtet

I søketjenesten vil flere anlegg i nærheten av både der du er- og dit du skal dukke opp.

– På den måten vil vi også øke interessen for de mindre anleggene, fastslår Sylling Clausen.

Værtjenesten blir levert av YR, men det finnes også muligheter for anleggene til å overstyre dette dersom det skulle være feil.

I tillegg går tjenesten utover sin gitte oppgave, og vil også inneholde skredvarsler for områdene.

– Samtidig vet vi at mange tar med seg skredsøker og går utenfor løypene i skianleggene. Istedenfor å fornekte det kan vi heller hjelpe til med et moralsk ansvar med å gi skredvarslinger.

Også telefonnummer til Skipatrulje, løypekart, prisinfo og ulike former for veivisere til anlegget er også med. – Etterhvert håper vi også at vi kan vise ulike reiseformer til anleggene og booking av overnatting via fnugg, men dette er vi i dialog med partnere om i disse dager så det blir spennende å se, sier Camilla.

Skjermbilde 2015-08-11 kl. 11.05.51
Skjermbilde 2015-08-11 kl. 11.05.51

Vil gi brukeren det brukeren vil ha

– Hvor viktig har brukerne vært i prosessens med appen?

– Anleggene kommer med egne ønsker om funksjonalitet og informasjon som de gjerne ønsker å kommunisere til publikum, mens publikum kanskje sitter med egne og mer subjektive ting de lurer på i forbindelse med et besøk til et alpinanlegg. Vi må finne et startpunkt som vi, basert på vår innsikt og brukerundersøkelser, føler treffer flest mulig brukere, sier Berge.

Til tross for lite tid til utvikling mener Berge dette har gått over all forventning- også med lite utfordringer.

– Å få til alt dette på knappe to måneder har i segselv vært utfordrende - men vi har vært heldige og hatt svært dyktige utviklere som alle har klart å jobbe fokusert og effektivt frem mot sesongstart 2015. Så jeg vil faktisk tørre påstå at vi i overraskende liten grad har hatt store utfordringer på denne fronten underveis. 

Tjenesten lanseres før årets sesongstart, og har ventet utgivelsesdato mot slutten av oktober.