Det gikk hett for seg under Sprinter City Railjam. Foto: Oskar Angelsen
Lesetid: 2 minutter
– Gutta pluss alkohol, pluss en kanne bensin. Det blir jo fort en flammende eller brennende rainbow rail, da, sier arrangør Fridthjof Pomfritti.
Det ble rave under presenning på Hovdebygda. Foto: Oskar Angelsen.
Foto: Oskar Angelsen
Det ble god stemning tross regnværet. Foto: Oskar Angelsen
Tidligere i vår hadde han og et knippe andre frikjørere brukt timesvis på å snekre sammen en liten sommerskibakke i en hage i Hovdebygda. De var lei av at været hadde brakt lite snø og smeltet det som var igjen.
Dette var gjengen som sto bak Sprinter City Railjam.
Men været skulle vise seg å nok en gang ikke spille på lag. Uvær gjorde at konken ble avlyst, og de fikk bare opp én feature -en rainbow rail. De måtte finne fram isbiter og såpe for å få god nok glid på kunstgressunderlaget.
– Det var litt kjipt, men det virket som at folk koste seg, sier Pomfritti.
Midt i kalaset dro Pomfritti fram en kanne bensin, smurte inn railen og tente på.
– Fader, den der flamme-rainbowen. Nei, det ble jo fullstendig overtenning, sier arrangøren som selv prøvde seg på den brennende railen.
Og hett ble det også på dansegulvet. I ly av regnet, i det Pomfritti kaller et "presenning-fort", var det fire dj-er som byttet på å holde musikken gående frem til festen tok slutt morgenen etterpå.
Nå retter Pomfritti blikket fremover. Hovdebygda-byggverket fraktet de til X2-festivalen, hvor det ble et nytt jam, og han håper at byggverket kan få nytt liv med flere slike jams i fremtiden.
Som en del av den yngre garden i Fri Flyts arsenal, er Sebastian en fjellvant skikjører som helst tilbringer dagene sine i Nordens perletopper eller i Lofotens vertikale vegger. Han brenner for Fri Flyts kjerneaktiviteter, og tar gjerne imot tips om alt som rører seg i snø, luft, vann og vegg.