– Endrer hele gamet mellom investorer og selskaper

Northern Playground ønsket fersk kapital, og inviterte alle til å bli medeiere. Kun to dager senere ble de blåst av banen av interessen.

Sist oppdatert 22. juni 2016 kl 12.46
INVESTERER: Mange har meldt interesse for å investere i Northern Playground, som lager disse shortsene med glidelås-funksjon. Foto: Vegard Breie
INVESTERER: Mange har meldt interesse for å investere i Northern Playground, som lager disse shortsene med glidelås-funksjon. Foto: Vegard Breie

– Vi fant ut at vi hadde lite å tape, og det viktigste og morsomste er at det endrer hele gamlet mellom investorer og oss. Nå er det nesten sånn at de må selge seg inn til oss, sier administrerende direktør og gründer i Northern Playground, Jo Egil Tobiassen til Fri Flyt.

De siste årene har han satset knallhardt på å utvikle under- og mellomlag for skikjørere og toppturentusiaster. Mest kjent er de for å lage mellomlag med glidelås-funksjon. 

For å vokse ytterligere har de nå gått særdeles utradisjonelt til verks, og satset på å "crowdfunde" hele selskapet. Det betyr at alle som ønsker kan melde interesse for å bli medeier i selskapet.

– Vi vil gjøre ting som er ute av boksen, og bruke nye metoder. Crowdfundig er veldig på vei inn i forretningsverden, og er ikke lenger bare for hobbyer. Det har blitt en seriøs modell for finansiering. Det er definitivt en del av framtiden, sier Tobiassen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NP3
NP3

PRODUKTER: Northern Playground satser på sykkel- og skisegmentet. Foto: Vegard Breie

Nådde målet på to dager

Responsen var enorm, ifølge Tobiassen. Etter å ha startet innsamlingen mandag denne uken har selskapet allerede nådd målet om 1,2 millioner kroner. Alle interesserte må investere minimum 50.000 kroner.

I tillegg fikk de inn rundt en million kroner da de fortalte om ideen internt.

– Det må vel kalles en suksess?

– Ja, vi har brukt større ord enn det her på huset. Vi ante jo ikke hvordan dette ville gå. Det er dritgøy. Vi er jo etter alt å dømme de første som gjør dette på egen plattform. Det er jo også en appell til bransjen, og til de som går med en god tanke, at dette kan hjelpe godt både økonomisk og på markedsføringen, forteller gründeren.

For kun en måned siden hadde de også en annen crowdfunding, men da altså med et enkeltprodukt. Også det ble en stor suksess for selskapet. Tobiassen tror mange ønsker å investere fordi det kan være gøy å være med på et selskap fra starten av.

– Istedenfor å investere i eiendom kan en startup både være morsommere og verdifullt. Det er jo en åpenbar stor risiko, fordi man kan tape alle pengene, men går det bra har det en stor oppside. Det er mange enkeltpersoner med mye egenkapital som ligger dødt, som kan bli brukt til å finansiere unge, sultne gründere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NP1
NP1

DEMONSTRERER: Superundertøyet ute i naturen. Foto: Vegard Breie

Satser på vekst

– Hva skal dere bruke midlene til?

– Det er vekst som er hovedordet for vår del. Vi har hatt lite ressurser med et lite team. Vi har hatt mer enn nok med å få plass produktet, og ikke drevet med det kommersielle. Nå må vi komme ordentlig ut, og få et fotavtrykk internasjonalt.

– Hva gjør dere rent praktisk videre nå? Hvem skal være med videre?

– Vi har ikke helt landet et prinsipp på hvordan vi skal velge det. Vi må prioritere i forhold til hvem som passer oss. Det er flere elementer som må passe inn, for vi skal bygge et team. Tradisjonelt har man jo også tenkt at det er slitsomt med mange aksjonærer, men det handler om hvordan man organiserer og kommuniserer. Gjør man det riktig kan det skape verdi.

Fra før har selskapet tre ansatte og fem bidragsytere. Nå skal altså teamet vokse seg betydelig større.

Publisert 22. juni 2016 kl 12.40
Sist oppdatert 22. juni 2016 kl 12.46
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen