– Dette er selve manndomsprøven

Sammen med en kameratgjeng fikk endelig narvikingen Torje Kosmo Karlsen sin debut på Den Sovende Dronning i Narvik.

Sist oppdatert 20. april 2016 kl 15.08
HEFTIG: Slik er nedkjøringa fra fjellet. Foto: Torje Karlsen
HEFTIG: Slik er nedkjøringa fra fjellet. Foto: Torje Karlsen

– Dronninga regnes for mange narvikværinger å være selve manndomsprøven for å frikjørere. Det er altså på selve øyet til dronninga at denne nedkjøringa ligger. Sett fra Narvik ligger den første delen kvalmende eksponert hvis man skulle falle eller et skred skulle løses ut, sier Torje Kosmo Karlsen.

Tirsdag fikk han sammen med frikjøringskameratene Lasse Gammel, Kasper Eriksen, Vegar Einarsen og Petter Mathisen endelig sin debut ned øyet på det legendariske Sovende Dronning. I Fri Flyts "Toppturer Rundt Narvik" blir den kategorisert med den vanskeligste graden av toppturer i området. Kameratgjengen har gjort flere forsøk før, men måtte gi tapt på grunn av vær og forhold.

Inarvik omtalte saken først.

– Dronninga er også like vakkert, men irriterende synlig fra stort sett hele alpinanlegget i Narvik. På den måten er dronninga et fjell man beundrer hvert år, hele året fra man finner ut hva frikjøring dreier seg om, forteller Karlsen.

Men tirsdag skulle han altså få sitt forsøk.

– Selv er jeg særdeles forsiktig i forhold til skred, og det er nok noe av grunnen til at det tok enda 16 år til før jeg gikk opp. Det finnes nedkjøringer i området som er langt mer teknisk krevende enn øyet, men det er altså denne eksponeringa som gjør at man ikke går opp på impuls.

Har du lest denne? Nå er toppturboken for Narvik ute på norsk

(Artikkelen fortsetter under bildet)

dahl
dahl

DRONNING: Slik ser fjellet ut. Foto: Rune Dahl

Var sikkert

Med seg på turen hadde de med seg Vegar Einarsen, med mangeårig skrederfaring både fra Forsvaret og privat, som sikkerhetsansvarlig. 

– Han klatret ned i facen og tok flere snøprofiler. På tur opp var underlaget både varierende og krevende. Skarejern og stegjern var nødvendig store deler av turen. Derfor hadde vi ikke de store forventningene for føret ned. Noe betenkt i forhold til skred var vi også, da det hadde blåst litt sent på kvelden i forveien, forteller Karlsen, som da ventet i spenning.

– Utsikten nedover var overraskende fin både for snøen sin del, men også for eksponeringen. Fra toppen kunne man egentlig ikke se klippene foran.

– Vegar sa etterhvert noe overraskende at dette er de mest stabile forholdene han har sett på veldig, veldig lenge. 

Sjekk denne: SKIPATRULJEN: Nå er det rått i Narvik!

(Artikkelen fortsetter under videoen)

FILM: Se video fra kjøringen her.

– Min beste skiopplevelse

Dermed var nedkjøringen et faktum. 

– Nå sto jeg endelig der. Forholdene perfekte. En klippe som tar livet av meg om jeg havner utenfor rett foran meg. Det er nå jeg lever. Det er dette det handler om, for meg. "Hold skiers left så høyt opp mot fjellet som mulig" er rådet jeg har fått flest ganger for nedkjøring av den eksponerte delen. Da er man tryggere hvis et skred mot formodning skulle gå. Jeg var dog kommet i en slags euforisk tilstand. Jeg var ikke nervøs. Nå skulle jeg kose meg og kjøre etter egen evne. Denne turen skulle nytes. Let's go, tenkte jeg, forteller Karlsen, og konkluderer:

– Alt kombinert, min aller fineste skiopplevelse så langt.

Publisert 20. april 2016 kl 15.08
Sist oppdatert 20. april 2016 kl 15.08
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen