PÅ TOPPEN: Franske Löic Collomb-Patton vant FWT sammenlagt i fjor, men i Østerrike måtte se seg slått av Dennis Risvoll (i midten). Felix Wiemers ble nummer tre. Foto: Dom Daher

– Målet er det samme som alltid. Jeg skal vinne hele skiten

Norges eneste Freeride World Tour-kjører har klare ambisjoner før sesongen.

– Målet er det samme som alltid. Jeg skal vinne hele skiten, sier Dennis Risvoll fra Vågå.

Han debuterte i Freeride World Tour (FWT) i fjor, og det endte med en finfin 11. plass, etter at Dennis holdt lovnaden om alt eller ingenting i hver konkurranse. Enten gikk han på snørra, eller så gikk han til topps.

– Det starta ganske dårlig, men så endte det ganske ok. Jeg hadde jo større planer, men det ble en fin start for meg i FWT, sier Risvoll.

Dennis havna stort sett ganske langt ned på resultatlistene sist vinter. I første konkurranse i Andorra ble det kræsj og 19. plass, og enda dårligere gikk det i Chamonix like etter. Dennis gikk for årets største backflip, og det endte med hagesalg og 25. plass. Men i Fieberbrunn i mars gjorde han to backflips, hoppa en monstrøs klippe og tok like godt seieren.

Det holdt til deltagelse i sesongens nest siste konkurranse i Alaska, og med 11. plass totalt er han automatisk kvalifisert kommende vinter.

– Alle planene for vinteren er ikke lagt. Jeg håper å få kjørt litt med kompisene også. Jeg er jo med i konkurranser først og fremst for å gjøre det enklere å drive med ski. Og det har funka, karrieren fikk et løft etter sist vinter. Men det er mye venting og lite skikjøring når man deltar i FWT, og det er jo ski jeg vil drive med, sier Dennis.

Han håper å få jobbet mer med filming denne vinteren, og Risvoll er på god vei etter at han hadde med seg to filmselskap på alle FWT- stoppene forrige sesong. Resultatet skal bli filmen om Dennis ́ sesong, som har fått det passende navnet Go Big.

– Jeg har fått se noen småting fra lmen, og selv om jeg ikke er så glad i å se meg selv på, så var dette veldig artig. Jeg tror det kan bli ålreit.

FWT-sesongen starter i Chamonix i Frankrike 27. januar. Deretter skal det konkurreres i Andorra og Østerrike, før konkurransene i Alaska og Verbier i Sveits. De to siste er forbeholdt kvalifiserte kjørere. 14 menn får dra til Alaska, og 12 får kjøre i Verbier. 

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse
Annonse