/ Topptur

På den bratte siden av Ryssdalsnebba

Ryssdalsnebba er en populær skitopp i Sunndalsfjella, men de fleste unngår fjellets stupbratte sørside. Unntatt Trygve Sande og Asbjørn Eggebø Næss.

Sist oppdatert 3. desember 2018 kl 07.00

– Dette ble fjerne gang jeg forsøkte meg her, og første gang jeg fikk kjørt denne siden. Tidligere har vi måttet snu på grunn av for høy temperatur eller dårlig sikt. Det var godt å få det gjort, jeg har hatt en dragning mot denne siden i lang tid, sier Trygve Sande.

I første episode av webserien Brattkjøring i Sunndalsfjella er fra Grøvelnebba – se filmen her!

Sørfjeset på Ryssdalsnebba er omtrent 400 høydemeter, og svært bratt. I toppen er de rundt 55 grader. At fjellsiden er sørvendt gjør det ekstra krevende å finne gode forhold.

– Man må ha en god følelse for hele greia når man kjører noe sånt. Dette var en temmelig kald dag, og vi sjekka snøen nøye i toppartiet. Der var vi helt sikre på at snøen satt godt. Men man må følge med hele tide, og kjenne om snøen forandrer seg på vei ned. Det er eksponert med stup hele turen, det siste vi gjør er å traversere ut av face´n over et klippeparti, sier Trygve.

Skjermbilde-2018-11-30-kl.-15.32.45
Skjermbilde-2018-11-30-kl.-15.32.45

BRATT: Asbjørn Eggebø Næss´ utsikt fra hjelmen omtrent halvveis ned sørsiden er kanskje ikke super-fristende? Foto: Asbjørn Eggebø Næss

Også Eirik Finseth og Steffen Fjelldal var med på turen, som ikke var over selv om Asbjørn og Trygve kjørte sørsiden av Ryssdalsnebba. Dagens andre mål var nemlig ei bratt renne på nabofjellet Storgladnebba, og hvordan det gikk får du vite i episode tre, som kommer senere i desember.

Interessert i stæsj? Les våre siste produkttester!

Publisert 3. desember 2018 kl 07.00
Sist oppdatert 3. desember 2018 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen