– Er dette norges råeste pumptrack?

– Ja, spesielt hvis den blir asfaltert, buene og kurvene er laget litt større enn vi har gjort før. Den er generelt større på alle måter svarer landskapsplanlegger og stibygger Kristian Ertnes. 

– Hvilken masse har dere brukt og hvorfor?

– Under ligger det grov pukk. Selve pumptracken  er bygget i veldig finkornet subus. Den er bygget i denne massen fordi den egner seg til å legge asfalt på den, og i tillegg egner den seg som toppdekket om man ikke får penger til asfalt.

KOMPLEKST: Et enormt anlegg med uttallige forskjellige linjer.

– Rekkje har hatt ganske mange forskjellige prosjekter i sommer, hva skjer fremover?

– Nå er Lars, Sondre og Adrian og bygger en pumptrack i Skien som blir veldig kul. Ellers begynner det jo å gå mot slutten av byggesesongen her i Norge. Da starter plansesongen. Roald, Trygg og jeg jobber med fremtidige planer for Ål, Valdres og Ryfylke.

BLIDFIS: Denne gjengen i tillegg til Roald Eidsheim står bak anlegget. Fv; Kristian Ertnes, Lars Melbye, Sondre Tømta og Adrian Tøien.

– Jeg ble utrolig glad når jeg så anlegget slik det står nå, arealet er på ca 1.5 mål og det er utrolig godt utnyttet sier Otto Eikeset fra Sogn Terrengsykkel. 

Etter et realt spleiselag mellom Gjensidige stiftelsen, Sogn CK, Sogn Terrengsykkel og flere endte summen på rundt 600 000,-

– Vi ønsket å bygge et anlegg som var skikkelig fra starten av, derfor brukte vi Rekkje stiutvikling. De har kompetansen til å bygge et slikt anlegg og det merker man når man snakker med de. Vinkler og radius på svinger, høyde på de forskjellige kulene i forhold til hverandre er alt tegnet inn og laget for å få utnyttet arealet godt. 

– Når kan man begynne å bruke den?

– Per nå er offisiell åpning til våren, vi ser helst at den får satt seg skikkelig gjennom vinteren slik at den er helt klar for bruk når den skal åpnes. Vi mangler også massen som vi skal bruke i dirt-linja som skal på plass før anlegget er helt ferdig.