Dessverre er det en umulig oppgave for en ski å være perfekt i alle typer forhold. Men det finnes en skikategori som gjør det beste ut av alle oppgaver den får - og i følge skiekspertene i Fri Flyt, så vil faktisk ski innenfor all mountain-kategorien være førstevalget i noen typer skikjøring.  

WYLLER: Hovedsakelig så skal de funke i bakken, og hvis du skal kjøre litt utenfor bakken, skal de være ok. Mellom ok til ganske bra, sier Fri Flyts Henning Reinton. Foto: Christian Nerdrum
WYLLER: Hovedsakelig så skal de funke i bakken, og hvis du skal kjøre litt utenfor bakken, skal de være ok. Mellom ok til ganske bra, sier Fri Flyts Henning Reinton. Foto: Christian Nerdrum
Annonse

Hvis du er på jakt etter en all mountainski, så gjelder det å finne den skia som har spissegenskaper som matcher det du synes er aller gøyest på ski. 

– Vi tester de i én gruppe, men de har ulike kvaliteter. Noen er best til frikjøring, noen er veldig bakkeorienterte som en bred carvingski og andre er lekne, sier Henning Reinton, som er skitestansvarlig i Fri Flyt. 

I bunnen av Wyllerløypa i Oslo står det 10 par ski med en tape-bit påskrevet ALL, for all mountain. Reinton har et team med fem drevne skikjørere som sjekker inn og ut med nye skipar.

ALL MOUNTAIN: Den har ikke like gode spissegenskaper på sving som en carvingski, men den vil takle mye mer av forhold. Foto: Anki Grøthe
ALL MOUNTAIN: Den har ikke like gode spissegenskaper på sving som en carvingski, men den vil takle mye mer av forhold. Foto: Anki Grøthe

Og tape-biten med ALL forplikter da litt. En all mountain-ski burde være grei på det meste. Men er det noen typer skiforhold den vil være best på?

– I en dårlig preparert løype med mye snøhauger, så vil en all mountain-ski med litt ekstra bredde være bedre enn noe annet. Bredden på en all mountain-ski er et sted mellom en bred pudderski og en smal bakkeski. Den har en oppbygging som kan minne om en racingski, med aluminiumsplate (ofte kalt titanal) for kantgrep og stabilitet på hardt føre. Det gjør konstruksjonen tyngre og mindre egnet til topptur, men i et skianlegg har ikke det noe å si, sier ansvarlig redaktør i Fri Flyt Erlend Sande. 

TESTER: Ida Gunleiksrud på jakt etter nye favorittski. Foto: Anki Grøthe
TESTER: Ida Gunleiksrud på jakt etter nye favorittski. Foto: Anki Grøthe

Sande har drevet med skitesting siden begynnelsen av 2000-tallet, fra en tid da dagens all mountain-ski ville blitt satt i kategorien for ekstremt brede pudderski. Skiene de nå er ute og tester ligger et sted mellom 88 og 99 m midbredde, mens en skikkelig bred pudderski i dag, vil være 115 - 120 m. 

– Jeg bruker all mountain-ski mye når jeg er på ferie med familien. Da har jeg ett par ski der jeg kan kjøre litt i løypa, ut i skogen. Offpist hvis det kommer snø og en tur innom parken. Når du skal gjøre alt mulig på ett par ski, så er all mountain-skia best. 

RINGREV: Erlend Sande har testet ski for Fri Flyt gjennom to tiår. Foto: Christian Nerdrum
RINGREV: Erlend Sande har testet ski for Fri Flyt gjennom to tiår. Foto: Christian Nerdrum

Reinton mener det ikke er spesielt givende å kjøre en stiv carvingski i skogsløypa, for eksempel. 

– En god all mountain-ski duger til absolutt alt skidagen bringer. Hovedsakelig så skal de funke i bakken, og hvis du skal kjøre litt utenfor bakken, skal de være ok. Mellom ok til ganske bra, mener Fri Flyts Henning Reinton. 

En typisk all mountain-ski er litt bredere og litt lengre enn carvingski, slik at den trives mye bedre i løssnø, og bedre når bakken er kjørt opp. 

– Den har ikke like gode spissegenskaper på sving som en carvingski, men den vil takle mye mer av forhold. Det er ganske markant sted opp fra en smal caringski til en all mountainski, forklarer Reinton.